Elon Musk szerint már majdnem kész az önvezető Tesla

Elon Musk szerint már majdnem kész az önvezető Tesla

Elon Musk szerint már majdnem kész az önvezető Tesla

autó

2 perc

A nagy bejelentésekről és gigantikus tervekről híres cég már „nagyon közel áll” az ötödik szintű autonóm vezetési technológia megvalósításához.

A Sanghajban megrendezett éves mesterséges intelligencia világkonferencia (World Artificial Intelligence Conference, WAIC) megnyitóján videóüzenet formájában elhangzottak szerint nagyon gyorsan megtörténik majd a teljes autonómia elérése.

Elon Musk szerint tehát hamarosan olyan járművek közlekedhetnek majd az utakon, amelyek minden emberi beavatkozás nélkül képesek navigálni. Hozzátette: már az idei évben az ötödik szint alapvető funkcióinak biztosítása lehetségessé válik.

Az mindenesetre tény, hogy az autógyártók és a különféle technológiai cégek – köztük a Google anyavállalata, az Alphabet, a Waymo és az Uber Technologies – milliárdokat fektetnek be az önvezető megoldásokhoz kapcsolódó fejlesztésekbe.

Ipari bennfentesek azonban úgy látják, hogy még időbe telik, amíg a technológia széles körben elterjed, és amíg a felhasználók teljes mértékben bizalmat szavaznak az autonóm gépjárműveknek.

A Tesla fejlesztéseihez jelen pillanatban az Autopilot illesztőprogramot veszik igénybe. Ugyanakkor a vállalat új hőprojekciós vagy hűtési rendszereket is fejleszt, hogy a mostaninál korszerűbb számítógépeket építhessen be gépjárműveibe.

A Tesla a legértékesebb autógyártónak számít. Részvényei ugyanis rekordmagasságú árfolyamot értek el, piaci kapitalizációja pedig felülmúlta a korábbi első helyezett Toyota Motors vállalatét.

Ugyanakkor az is tény, hogy a hús-vér sofőrök egyelőre nem túl pozitívan vagy Musknál jóval óvatosabban állnak az önvezetés témaköréhez. Ebben vélhetően a kapcsolódó halálos balesetek is szerepet játszanak. A Tesla esetén az említett Autopilot robotpilóta vezetett balesetekhez.

A sofőr nélküli vezetés: szintlépések

A vezetés automatizálásának a nulladik szintje, amikor minden műveletért az autós a felelős. Az első szintnél a gépjárművezetés-támogató rendszer a kormányzási vagy a fékezési/gyorsítási műveletet segítheti (például tempomat, sávtartás, parkolás stb.).

A második szintet részben automatizált vagy félig autonóm szintnek is nevezik. Ekkor egy vagy több vezetési módban egy vagy több vezetőtámogató rendszer lép működésbe, de a sofőrnek bármikor képesnek kell lennie az irányítás visszavételére.

A harmadik fokozattól már fejlett szintekről beszélünk, amikor a jármű már képes bizonyos útszakaszokon önállóan vezetni. A hármas szinten (feltételes automatizálás) főleg az autópályákra igaz ez.

A négyes szint (magas szintű automatizálás) esetében viszont már szabályozott lakott területen is megvalósulhat az önvezetés. A rendszer ugyanakkor még mindig elvárja a sofőrtől, hogy vészhelyzet esetén átvegye az irányítást.

A Tesla-vezér által is említett ötödik szint (Level 5) a teljes automatizálást jelenti: ekkor a gépkocsi már minden szempontból képes ellátni a dinamikus vezetési feladatokat, és nem igényli az emberi sofőr beavatkozását.

Forrás: