Harmadával csökkenthetnék a baleseteket az önvezető autók

Harmadával csökkenthetnék a baleseteket az önvezető autók

Harmadával csökkenthetnék a baleseteket az önvezető autók

autó

1 perc

Az amerikai Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) által végzett kutatás eredménye elmarad a korábbi várakozásoktól.

Az autonóm gépjárművek egyik kétségtelen előnye, hogy nincsenek rájuk hatással az emberi vezetést sok esetben befolyásoló olyan tényezők, mint például a fáradtság, a különféle egészségügyi problémák vagy esetleg az ittas vezetés. Ezek sok esetben vezetnek sérüléshez vagy akár halálos balesethez is.

A közlekedésbiztonsági szakértők szerint a balesetek körülbelül 94%-át az ember okozza. Az IIHS tanulmánya alapján az önvezető autók révén ennek csak az egyharmada lenne megakadályozható. Amint arra Alexandra Mueller, az IIHS kutató munkatársa felhívta a figyelmet: az „emberi módon” vezető gépjárművek kialakítása már eleve nagy kihívást jelent. Az pedig főleg, hogy ezek a rendszerek – az eredeti elvárások szerint – még túl is szárnyaljanak minket.

A mostani tanulmányhoz az IIHS 5.000 ütközést vizsgált meg az NHTSA (National Highway Traffic Association) által összegyűjtött adatok alapján. Bizonyos típusokat választottak ki, mint például az „érzékelésből” adódó hibák, ezen belül is a veszélyhelyzetek észlelésének hiánya és a nem megfelelő látási viszonyok. A „cselekvőképtelenséghez” kapcsolódó hibákat – például az alkohol vagy kábítószer miatti befolyásoltságot vagy az egészségügyi problémákat – szintén külön vizsgálták. Az eredmények alapján az önjáró gépjárművek sikeresen képesek „kiiktatni” az ilyen típusú emberi hibázási lehetőségeket.

A kutatáshoz csak autonóm gépkocsikat vettek alapul, mivel a humán sofőrök és a többi úthasználó „bevonása” jelentősen növeli a kockázatot. Így ugyanis a robotautóknak gyakorlatilag előre meg kellene jósolniuk az emberi cselekedeteket. A biztonságosabb közlekedésben ugyanakkor fontos segítség lehet a jövőben a várhatóan egyre jobban kiépülő járművek közötti kommunikációs (V2V, Vehicle-to-Vehicle) technológia.

Jessica Cicchino, a tanulmány társszerzője úgy véli, habár a sofőr nélküli járművek gyorsabban reagálnak, mint az emberek, még így is vannak nyitott kérdések, ugyanis jelen állás szerint az autók sem lesznek majd képesek minden helyzetben azonnal reagálni. Jó példa erre, amikor egy kerékpáros hirtelen irányváltoztatással letér az úttestre. Vagy elég az Uber által 2018-ban okozott halálos balesetre gondolni, amikor a robotpilótával működő autó Tempében egy rosszul megvilágított szakaszon gázolt el egy úttesten átkelő gyalogost.

Az IIHS kutatásának végső megállapítása az, hogy az autonóm autók az összes közlekedési szabály betartásával nagyobb mértékben csökkenthetik a baleseteket. Ha ezek a gépkocsik a mesterséges intelligencia (AI) révén az emberekhez hasonló módon róhatnák az utakat, akkor kevesebb – az emberek által előidézetthez hasonló – ütközést okoznának.

Forrás: