Az önvezető kamionok simán beelőzhetik a személyautókat

Az önvezető kamionok simán beelőzhetik a személyautókat

Az önvezető kamionok simán beelőzhetik a személyautókat

logisztika

3 perc

Ahogy azt az elmúlt évek tesztprojektjei is mutatják, a sofőr nélküli vezetés egyik kiváló terepe lehet a teherszállítás – akár az autópályán, akár iparövezeten belül. Íme, néhány autóipari óriás és fejlesztőcég, amelyek a szállítmányozásra (is) kiemelten figyelnek.

TuSimple

A San Diego-i központú, 2015-ben alapított TuSimple egy tavalyi tesztelés során sofőr nélküli kamionokkal segített az amerikai postaszolgálatnak. Az USPS azzal bízta meg a startupot, hogy két héten keresztül öt oda-vissza fuvart bonyolítson le a szolgáltató arizonai és texasi elosztó központjai között.

Az egymástól mintegy 1700 kilométerre lévő Phoenix és Dallas közötti utat a kamionok mintegy 22 óra alatt, részben éjszaka tették meg. Minden vezetőfülkében két-két biztonsági sofőr is utazott, akik a rendszer felügyelet mellett szükség esetén be is tudtak avatkozni. Az emberi sofőröknek hagyományos járművekkel ez az utazás 48 órát vett volna igénybe, mivel a pihenőidőkre is figyelniük kellett volna.

Xiaodi Hou, a TuSimple alapítója különösen érdekesnek nevezi, hogy a leveleket és csomagokat előbb szállítják vezető nélküli járművek, mint magukat az embereket. Az elnöki és műszaki vezetői pozíciókat is betöltő szakember kiemelte, hogy a közös munka lehetőséget ad rendszerük validálására, valamint a technológiai fejlesztés és a kereskedelmi célú használat folyamatának felgyorsítására.

Waymo

A Google-t is birtokló Alphabet leányvállalataként működő cég 2018 márciusában jelentette be, hogy belépett az autonóm kamionok piacára is. Még abban a hónapban elindítottak egy arizonai tesztprojektet, és a teherautóik szállították a rakományt az anyacég adatközpontjaiba. Bár a Waymo már ezt megelőzően is egy évig tesztelte kamionos rendszerét a kaliforniai és arizonai utakon, a projekt során végig magasan képzett biztonsági sofőrök ültek a volán mögött, akik figyelték a technológiát, és ha kellett, beavatkoztak.

Friss fejlemény, hogy a cég bemutatta a Driver önvezető rendszerének az ötödik generációját. Az új technológia a többi között távolabbra lát, segíti az előzést, illetve könnyebben ismeri fel a jármű útjába kerülő tereptárgyakat – számolt be róla az Autopro.

A kamerákból, radarokból, valamint LIDAR szenzorokból álló rendszer új változata már ötszáz méternél messzebbről is beazonosítja a környezeti elemeket, ide értve a gyalogosokat és a közlekedési táblákat is. Egy autóajtó kinyitását vagy a sofőröknek egyébként is sok bosszúságot okozó kátyúkat szintén több száz méterről képes érzékelni.

Volvo

A svéd autógyártó önvezető kamionjaival már 2016-ban demonstrálta, ahogy a platooning (konvojban haladás) technológiája mind a biztonságot, mind pedig a hatékonyságot növeli. A bemutató során a 30 tonnás monstrumokat az autópályán a számítógép irányította. A vezető jármű kontrollálta a mögötte haladó két teherautó gáz- és fékpedálját is, így a három jármű egyszerre gyorsult vagy lassult, kiiktatva ezzel a sofőrök reakcióidejét.

Az effajta platooning segítségével elkerülhetők a felesleges gyorsítások és fékezések, az egymás mögötti haladás pedig csökkenti a légellenállást, így akár 10 százalékkal kevesebb üzemanyagra van szükség.

A Volvo Trucks 2018 novemberében indította el a világ első, nem közúton zajló, sofőr nélküli kamionszolgáltatását – a közutakon az Einride volt az első. A cég járművei egy norvég nyíltszíni bányából kitermelt mészkövet szállítottak az öt kilométerre lévő kikötőbe. A járművek az előre kijelölt, a lakosság által nem használt úton közlekedtek, ezzel is csökkentve a veszélyes helyzetek lehetőségét.

Hasonló tevékenységet végzett a CAT-ként is ismert, építőipari gépeket és önvezető bányagépeket is gyártó Caterpillar. A vállalat autonóm teherautóival szintén bányákból szállított nyersanyagot.

Forrás: