Szoftverhiba vezetett az önvezető Uber halálos balesetéhez
Szoftverhiba vezetett az önvezető Uber halálos balesetéhez
2019. november 11.
A 2018 márciusában történt halálos gázolás során a cég Volvo XC90 gépkocsija az önvezető szoftver tesztelése során ütött el egy, az úton átmenő nőt. Az arizonai Tempében bekövetkezett baleset egy rosszul megvilágított útszakaszon történt; az áldozat éppen az úttesten tolta át biciklijét, amikor az autó elsodorta.
A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hatóság (National Transport Safety Board, NTSB) szakértői a vizsgálat során azt találták, hogy az önvezető jármű szoftvere túl későn azonosította a kerékpárt, mint közelgő összeütközéssel fenyegető tárgyat. Az autó rendszere nem számolt a szabálytalanul közlekedő gyalogosokkal – állapítja meg a vizsgálat.
Bár az NTSB több, a biztonsággal kapcsolatos problémát talált, egyelőre nem határozták meg az ütközés legvalószínűbb okát. Erre előreláthatólag a szakértők november 19-i találkozója után kerül sor.
A vizsgálatban ugyan kizárták az Ubernek a halálos balesetet okozó felelősségét, a gépkocsiban tartózkodó biztonsági sofőr azonban bíróság elé kerülhet. A Volvo fedélzeti számítógépe szerint ugyanis Rafaela Vasquez a gázolás idején nem az utat figyelte. A videostreaming-szolgáltató Hulu adatai alapján a nő épp egy tehetségkutató műsort figyelt okostelefonján, amikor a bicikli a jármű elé került.
A tragikus karambol után a cég felfüggesztette sofőr nélküli autóinak tesztelését. Az arizonai hatóságok azóta sem engedélyezték az Ubernek a folytatást, és a vállalat teljesen ki is vonult az államból, a további teszteléseket Pennsylvaniában végzi.
Másnak is tanulságos lehet
A beszámolóban a szakemberek 37 olyan ütközésről tesznek említést, melynek az Uber önvezető járművei 2016 szeptembere és 2019 márciusa között részesei voltak. Ezek közül mindössze egy, az arizonai baleset volt halálos kimenetelű.
A járműmegosztó cég várja a vizsgálat utáni ajánlásokat, hogy aztán az iparági szereplőkkel és a törvényhozókkal együtt megvizsgálhassák azokat, és segítségükkel elkerülhessék a további baleseteket.
Az első tragikus kimenetelű eseményt követően nőtt az iparágra irányuló figyelem. További súlyos balesetek hatására valószínűleg csökkenne a vezető nélküli gépkocsik lakossági elfogadottsága, és a szabályozás is még szigorúbbá válna. Mindez pedig végső soron lelassíthatná az önvezető járművek fejlesztését.
Forrás: