GreenGo, a zöld és okos autómegosztás

Kapcsolódó cikkek

GreenGo, a zöld és okos autómegosztás

GreenGo, a zöld és okos autómegosztás

IoT Podcast

2 perc

Tavaly novemberben indult el Magyarország első elektromos autómegosztó szolgáltatása, a GreenGo. A környezetbarát e-autókat a felhasználók egy weboldal és egy mobilalkalmazás segítségével vehetik igénybe. A rendszerben elérhető gépjárművek a beépített Vodafone SIM-kártyáik és az M2M-megoldások segítségével folyamatos kapcsolatban állnak a cég központjával, a műholdakkal és a felhasználók applikációjával is.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

Michaletzky Bálint, a Greengo Car Europe Kft. ügyvezetője az M2M Zóna műsorában elmondta: több érv is szólt amellett, hogy elektromos autókkal működjön a szolgáltatás. Egyrészt a vállalkozás indulását és az üzleti modelljüket segítette, hogy 2017. december 31-ig a zöld rendszámú gépjárművek ingyenesen parkolhatnak bárhol a fővárosban. Emellett döntő érv volt a tisztán elektromos flotta környezettudatossága is, ebben a szolgáltatás Európában is az úttörő megoldások közé tartozik.

Okostelefonos bérlés és M2M-es telematika

A Greengo okostelefonos applikációjában a felhasználók is találkoznak az M2M (gépek közötti kommunikáció) és a csatlakoztatott autók előnyeivel. Így például az app kezdőképernyőjén, egy térképen azonnal látják a közelben lévő szabad járművek pontos pozícióját és az akkumulátoruk töltési szintjét. Ezután az autóra kattintva le is foglalhatják azt a következő fél órára, vagy ha már ott állnak mellette, el is indíthatják a bérlést és a jármű kinyitását.

A szolgáltatói oldalon azonban még ennél is több információ érhető el a bérbeadott gépkocsikról. A Vodafone-nal való együttműködés keretein belül ugyanis a beépített SIM-kártyák folyamatosan küldik a telematikai adatokat. A mért adatok közé tartozik például a haladás iránya, sebessége és még sok más olyan paraméter, melyek garantálhatják mind a jármű, mind a sofőr és az utasok biztonságát.

Így is fellélegezhetne a főváros

Az ügyvezető által idézett adatok szerint egy átlagos autó kihasználtsága nagyjából 2 százalékra tehető, vagyis élettartamának 98%-át parkolva tölti, és csak a fennmaradó időben közlekedik ténylegesen. Ezzel szemben a carsharing szolgáltatásokban használt járművek 7-8%-os, de akár 28%-os kihasználtságot is elérhetnek. Mindez azt jelenti, hogy egy autó alacsony kihasználtság esetén is akár három-négy járművet is kivált.

Michaletzky Bálint hozzátette, hogyha a következő években a várt ütemben halad Budapest elektromos töltőhálózatának bővülése, akkor akár 5000 autóval is kevesebb közlekednek a főváros utcáin a Greengo szolgáltatásának köszönhetően. Ez pedig szintén segíthetne abban, hogy „fellélegezzen” a belváros.

A teljes tavaly év végi interjút itt hallgathatja meg: