Új vezetési élményt adhatnak a hálózatra kötött autók

Kapcsolódó cikkek

Új vezetési élményt adhatnak a hálózatra kötött autók

Új vezetési élményt adhatnak a hálózatra kötött autók

autó

2 perc

A technológia és az innováció a járművek világát is forradalmasítja, a konnektivitás része a forgalom, az utak, az emberek és a környezet összekapcsolása.

A fejlődést több más tényező is ösztönzi majd, beleértve a járművek biztonságának növelését vagy a forgalom optimalizálását. Íme, néhány kulcsterület.

V2X és kooperatív mobilitás

A V2X (vehicle-to-everything), azaz a járművek és minden más közötti kommunikáció új szintre emelheti a közúti- és a vezetésbiztonságot. Az összekapcsolt technológia révén csökkenhető a balesetek száma, kevesebb dugó alakulhat ki és a környezetszennyezés is mérsékelhető.

Az autók „beszélgethetnek” és megoszthatják egymással adataikat, például az aktuális sebességüket vagy pozíciójukat, ezzel pedig a járművek és a közúti infrastruktúra (V2I) – például közlekedési lámpák, útjelző táblák – közötti kommunikáció is megkönnyíthető.

A V2X új üzleti lehetőségeket is teremthet. A kapcsolódó technológiai fejlesztésekben számos szegmens vesz részt, beleértve a felhőalapú számítástechnikát, a nagyteljesítményű processzorokat, az intelligens szoftvereket és a fejlett hálózati technológiát.

A járművek vezeték nélküli hálózatokon keresztül cserélhetnek adatokat és kommunikálhatnak egymással. Az autók szenzorai által gyűjtött adatok a felhőbe kerülnek továbbításra, ahol mélytanulási (deep learning) algoritmusok azonosítják a különféle objektumokat, műveleteket és eseményeket. A valós idejű információk pedig a többi között a forgalom optimalizálására és a szállítási hatékonyság javítására is felhasználhatók.

E-kereskedelem és logisztika

A jövő közlekedésének fontos részét adhatják az önvezető gépjárművek, amelyek utolsó mérföldes szállításra is használhatók. Ez az árunak a szállítási pontról a célhelyig történő eljutását takarja, ami manapság a rekordokat döntögető e-kereskedelem egyik nagy kihívását jelenti. Egy zsúfolt városi környezetben ugyanis sokszor kevés a hely, ráadásul a kézbesítést gyakran csúcsforgalomban kell végrehajtani.

Márpedig a teherjárműveket nem feltétlenül a szűk utcákon való fuvarozási feladatokra találták ki. Az autonóm kocsik, így például az önvezető robotfutárok viszont kifejezetten hasznos szolgálatot tehetnek a rendelés ajtóig történő kiszállításában.

Felhasználói élmény négy keréken

A Car-as-a-Service (CaaS), azaz az autót egyfajta szolgáltatásként kezelő, autómegosztást is magában foglaló modell számos új lehetőséget teremthet a városi közlekedésben. Előnyei közé tartozik például a költségrugalmasság, az igény szerinti rendelkezésre állás és a környezetkímélés.

Az okosautós élmény önmagában véve sem csak magáról a járműről szól. A felhasználók ugyanis egyre inkább igénylik a különféle szórakoztató- és komfortérzetet növelő megoldásokat. A hálózatra kötött gépkocsi (connected car) által gyűjtött adatok és az új szolgáltatások az autózási élményt és a kapcsolódó kínálatot is átalakíthatják. Az ilyen típusú infotainment rendszerek még inkább behozhatják az utastérbe a felhasználó digitális életét. A gépjárművek így szimpla közlekedési eszköznél egyre többé és többé válnak.

Forrás: