A jövő városa: új technológiák az élhetőbb közlekedésért

A jövő városa: új technológiák az élhetőbb közlekedésért

A jövő városát tesztelik: új technológiák az élhetőbb közlekedésért

autó

2 perc

A Georgia államban található Peachtree Corners, Atlanta egyik elővárosa a Cellular Vehicle-to-Everything (C-V2X), azaz az elektromos járművek és minden egyéb közti kommunikációs technológiát használná a helyi közlekedés menedzselésére. Mindehhez a Qualcomm-mal és az infrastruktúra-szolgáltató Jacobs-szal társulnak.

A Curiosity Lab okosváros-laboratóriuma a technológiát az út menti kommunikációs egységekben (roadside unit, RSU), kereszteződésekben és a városi flotta két járművén alkalmazza. A helyi tűzoltó- és mentőautókat már felszerelték C-V2X lehetőséggel – számolt be róla Brandon Branham, a település műszaki vezetője. A tervek szerint ezt a megoldást a közeljövőben a flotta mind a 350 egységére kiterjesztik.

A fejlesztés célja, hogy rövidüljön és hatékonyabbá váljon az utazással töltött idő azáltal, hogy a jelzések valós időben történő beállítása gördülékenyebbé teszi a forgalmat – tette hozzá a szakember. Ezáltal nő a biztonság, különösen azokon a területeken, ahol a helyi többfunkciós sínek keresztezik az utakat.

Peachtree Corners a 2019-ben megnyitott, az IoT-technológiák és okosmegoldások következő generációjának tesztelésére szolgáló Curiosity Lab révén szeretne az okosváros-projektek élére állni. A mintegy 200 hektáros, a település által létrehozott és finanszírozott terület sok más mellett egy majdnem 2,5 kilométeres önvezetőjármű-tesztpályát is magába foglal.

Az itt működő inkubátorprogram az 5G-technológia újfajta felhasználási lehetőségeit kutató és tesztelő fejlesztőket segíti. De más cégek is jelen vannak, például a mikromobilitási technológiával foglalkozó Tortoise és az e-rollereket működtető Go X, amelyek közös, teleoperációs, dokkoló nélküli rollerflottájukat tesztelik.

Gyorsabb és veszélyesebb lett a forgalom

Hiába csökkent az autós forgalom tavaly a pandémia alatt, a halálos balesetek száma 13 éves csúcsot döntött, adtak hangot aggodalmuknak az NSC és a GHSA amerikai szervezetek, így nagy szükség van a közlekedésbiztonságot növelő kezdeményezésekre.

Az Atlanta vonzáskörzetébe tartozó kisváros ráadásul a dugókkal is küzd: egyes útvonalain napi 65.000 jármű halad el, így lényeges, hogy a forgalom ne akadjon meg, és így ne rontsa az ott élők és dolgozók életminőségét.

A közúti elemzéssel foglalkozó INRIX szerint a rosszul beállított jelzések miatt az amerikai sofőrök évente a szükségesnél 17,25 millió órával több időt töltenek a kereszteződésekben. A C-V2X technológia révén viszont ezek a közlekedési jelzések valós időben, az igényeknek és a torlódásoknak megfelelően hangolhatók át, vagy akár beállíthatók úgy, hogy gyorsítsák a balesetek helyszínére igyekvő segítők haladását.

A fejlesztések mellett a kisváros ősszel bővíti autonóm shuttle-szolgáltatását is, melyet szintén a helyiek vehetnek majd igénybe rövidebb távok megtételére. A működtető Local Motors Olli kisbuszai nemcsak a tesztlaboratórium útjait járják majd, hanem bemennek a központba is.

A sok különböző, egymással versengő közlekedési lehetőség tesztelésének és működtetésének kezelése nem lesz könnyű feladat – vetítette előre Branham. A fejlesztések végső célja ugyanakkor a biztonság és az emberéletek megmentése.

A projekt résztvevői azt remélik, a helyi törekvések mások számára is biztatást jelenthetnek. A Ford például elkötelezte magát amellett, hogy jövő évtől minden új gépkocsijába beépíti a C-V2X technológiát, de más autógyártók is rendszeresen jönnek elő technológiai fejlesztésekkel.