Budapesten is látótávolságba került az önvezető parkolás

Budapesten is látótávolságba került az önvezető parkolás

Budapesten is látótávolságba került az önvezető parkolás

IoT Podcast

3 perc

Világszinten is egyedülálló technológiai megoldást mutatott be nemrég az AImotive, a Vodafone és a HERE Technologies.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

A három vállalat közös fejlesztése egy skálázható automata parkolási rendszer. A kísérleti autók Budapest több mélygarázsában is képesek emberi beavatkozás nélkül szabad helyet keresni és biztonságosan leparkolni.

„Az önvezető parkolás azért is fontos megoldás, mert erre akkor is szükség lesz, amikor már teljesen önjáró autók lesznek. A fejlesztés ugyanakkor most is sok terhet levehet az autósok válláról, és időt is megspórolhat számukra. Sőt, környezettudatossági hatása is van annak, hogy nincs szükség ki- és beszállásra, így a járművek közelebb tudnak egymáshoz állni, és jobban kihasználhatók a parkolóhelyek” – mondta az AImotive üzleti stratégiai vezetője a Trend FM műsorában. A magyar cég aiDrive mesterséges intelligencia-alapú szoftvere biztosítja az automatizált vezetési funkciókat.

Jánky Szabolcs kiemelte, hogy a megoldás két szempontból számít egyedinek nemzetközi szinten, de kitért arra is, hogy várakozásai alapján – megfelelő sztenderdizáció után – 3-5 éven belül tömegesen is elérhetők lesznek az ilyen típusú rendszerek.

„Legjobb tudomásunk szerint ez az első olyan integrált megoldás, amely az infrastruktúrát, a térképet és a sofőr nélküli vezetést ötvözi. Másrészt az önvezető szoftver kizárólag a piacon elérhető szenzorokat használja, és ennek a hardverköltsége körülbelül 50-100 dollár. Ezek a rendszerek már most is elérhetők az új autók egy részében, de igazából az ’okosság’ a szoftverben rejlik. Onnantól kezdve, hogy kiszáll az autós, a program gyakorlatilag valós időben dolgozza fel az adatokat” – részletezte a szakember.

Okosparkolás közterületen és mélygarázsban

A Vodafone Magyarország a Dolgok Internete (IoT) megoldások tömeges alkalmazásával szeretné közelebb hozni a jövő okosvárosait. A telekommunikációs vállalat tavaly már bemutatta egyik új innovációját, a keskenysávú (NB-IoT) rádiótechnológiát alkalmazó parkolómegoldást. Ez a fejlesztés lehetővé teszi, hogy az autósok már okostelefonos térkép segítségével találjanak szabad parkolóhelyet. A rendszert először a fővárosi V. kerületben és Székesfehérváron építették ki.

Kérdésre válaszolva Király István, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese elmondta: a most és a tavaly bemutatott megoldások fejlettségi szintje eltérő, hiszen a közterületi parkolóhely-keresés már ma is használható, az önvezető vagy angolul valet parkolás viszont még fejlesztés alatt áll.

Hogyan működik a sofőr nélküli parkolás?

Először az autósnak le kell töltenie a jármű tárhelyére a parkolóház 3D-s digitális térképét. A szabad helyek közül okostelefonján választ, amikor a mélygarázs bejáratához ér. Ekkor kiszállhat az autóból, és a jármű önállóan a kiválasztott helyre hajt. Távozáskor a sofőr egy távirányító vagy az okostelefonja segítségével hívja magához az autót, amely szintén önvezető üzemmódban megérkezik ugyanarra a helyre, ahonnan előtte elindult.

A fejlesztés nélkülözhetetlen eleme egy digitális térkép, amely lehetővé teszi, hogy a gépkocsi biztonságosabban és gyorsabban közlekedhessen a parkolóházban, és ne csupán a kamerák képei alapján tájékozódjon. A mélygarázsok térképét a HERE Technologies készítette. A Vodafone parkolószenzorai pedig – amelyek az egyes helyek foglaltságát jelzik a rendszernek – a szolgáltató Narrowband-IoT hálózatán keresztül kommunikálnak. Király István kiemelte, hogy ez a közös fejlesztés most még úgynevezett ’proof of concept’ fázisban van, vagyis egy esettanulmánynak számít.

„Az én vízióm, hogy a parkolóházaknak a jövőben lesz egy olyan matricája is, hogy az autósok rendelkezzenek digitális térképpel, sőt háromdimenziós digitális térképpel. Ahhoz, hogy az autógyártók fantáziát lássanak ebben a valet parkolásban, az is szükséges, hogy a parkolóházak jelentős részének legyen ilyen digitális térképe, és a megfelelő infrastruktúrával is rendelkezzenek” – részletezte a vállalati szolgáltatások vezérigazgató-helyettese, aki szerint az autóipari és a parkolóházakban történő fejlesztések felfutási ideje körülbelül 2-3 évbe telhet.

További részletekért hallgassa meg az IoT Zóna rádióműsort!