IoT-rendszer segíti a belvárosi parkolást

Kapcsolódó cikkek

IoT-rendszer segíti a belvárosi parkolást

IoT-rendszer segíti a belvárosi parkolást

Esettanulmányok

4 perc

A Vodafone Magyarország a Dolgok Internete (IoT) megoldások tömeges alkalmazásával szeretné közelebb hozni a jövő okosvárosait. A vállalat egyik új innovációja a keskenysávú rádiótechnológiát alkalmazó parkolómegoldás.

Mire keresték a technológiai megoldást?

„Egyes kutatások szerint a városi közlekedésben részt vevő autók akár 74 százaléka is éppen parkolóhelyet keres, míg az átlagos helykeresésre fordított idő csúcsidőben elérheti a 14 percet. A parkolóhely keresésének gyorsításával ez az idő csökkenthető, valamint a forgalom, a légszennyezés mértéke és a zajszennyezés is mérséklődhet” – összegezte Király István, a Vodafone vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese.

A parkolás miatt „köröző” gépkocsik a szűk, belvárosi utcákban ráadásul még nagyobb gondot okoznak, és az indokoltnál jobban zavarják a gyalogosforgalmat is. Az egyre több helyen megjelenő intelligens város (smart city) koncepciók ugyanakkor áttörést hozhatnak a városfejlesztésben. Ezek az innovatív technológiai megoldások összekapcsolják a digitális és a fizikai valóságot, ami által jelentősen javítják a városi élet működését és minőségét. Erre egyik kiváló példa az okosparkolási rendszer.

Milyen fejlesztés valósult meg?

Jelenleg a rendszer éles tesztelése zajlik, aminek részeként az V. kerületben 135 darab henger alakú szenzort fúrtak le függőlegesen az aszfaltba. Ezek az eszközök mágneses érzékelők segítségével állapítják meg, hogy áll-e felettük autó, vagy sem. Ha változik az állapot, akkor a szenzorba épített jeladó a Vodafone NB-IoT hálózatát használva jelez a központi szervereknek. Innentől kezdve ez a digitális jel bárhol megjeleníthető az interneten, így a projekthez kapcsolódó parkolási applikációban is.  

A tervek szerint az autósok egy okostelefonos alkalmazás térképén láthatják majd a közelben lévő szabad parkolóhelyeket, ahová az általuk preferált navigációs szoftver, majd a közelbe érve az okos-parkolássegítő alkalmazás a legrövidebb úton irányítja őket. Természetesen a parkolódíj kifizetése is egyszerűen, néhány lépésben elindítható az applikációból.

Hogyan működik a NarrowBand-IoT hálózat?

Az NB-IoT egy ipari célú LPWA (alacsony energiafogyasztású, nagy hatótávolságú) vezeték nélküli technológia, amely például az intelligens közvilágítási oszlopokhoz vagy éppen a parkolószenzorokhoz biztosít olcsó, és a 4G hálózat biztonsági jellemzőivel rendelkező konnektivitást.

A keskenysávú IoT-hálózat optimális olyan felhasználási módok esetén, amelyeknél kevés adatot kell gyűjteni sok szenzorból. Ez a hálózati megoldás a kevésbé hozzáférhető helyszínekről történő adatküldést is lehetővé teszi, legyen a mérést végző érzékelő egy vízóraaknában vagy egy felszín alatti parkolóház mínusz kettes szintjén.

Az NB-IoT hálózatot tehát a kis mennyiségű adatok küldésére fejlesztették, viszont mindez sokkal nagyobb jelerősség mellett valósulhat meg. A mobilhálózat nyújtotta lefedettséghez képest így körülbelül 10-szer nagyobb területi lefedettségre képes a keskenysávú hálózat.

Kik vesznek részt a fejlesztésben?

A fővárosi parkolást segítő projektet a Vodafone az V. kerület önkormányzatával közösen valósította meg. „A Belváros Önkormányzata mindent megtesz a tranzitforgalom csökkentése érdekében. Az okosparkolási rendszer bevezetése fontos állomás ennek a célnak az elérésében, és egyúttal jelentős lépés az okosvárosok felé vezető úton” – foglalta össze a fejlesztés bejelentésekor Szentgyörgyvölgyi Péter polgármester.

Milyen kihívások voltak a fejlesztés és a telepítés során?

Az aszfaltba fúrt szenzoroknál természetesen központi kérdés, hogy a környezeti változások – így például a hőség, a nedvesség vagy éppen a fagyok – ne okozzanak kárt a készülékben és annak működésében. Másrészt a szenzorban elhelyezett elem tartóssága is rendkívül fontos tényező. Egy magyar mérnöki csapat körülbelül hat hónapig vizsgálta, hogy a szenzor minden szempontból megfelelő legyen, kiemelt területnek számított az áramfelvétel, az áramellátás és a hálózati felügyelet biztosítása.

Az érzékelőbe olyan speciális elemet helyeztek, amely a jelenlegi felhasználási modell mellett legalább öt évig képes működni, így csak körülbelül ötévente szükséges a szenzorok kiemelése és az elemek cseréje.

Milyen további fejlesztési tervek vannak?

Egyelőre a tesztelés és az üzemeltetés kiértékelése zajlik. Király István szerint a jövő év elejére várható, hogy már az autósok is élhetnek ezzel a belvárosi IoT-megoldással. A szakember arra is kitért, hogy sok más kerület is érdeklődik az okosparkolási rendszer iránt.

A bővítés lehetőségeit jól érzékelteti, hogy a fővárosban több 10 ezer parkolóhely van, és az okosparkolási rendszer kiépítése a város és a közlekedés minden szereplője számára komoly előrelépést és számtalan előnyt jelentene.