Valós időben követi a vásárlóforgalmat a Musette
Valós időben követi a vásárlóforgalmat a Musette
2017. augusztus 31.
A Musette világszerte több mint 30 üzlettel rendelkezik, amelyekből kettő Budapesten található. Az európai cipő- és táskamárka üzleti folyamatainak kézben tartását a Vodafone és az Intechsys közös IoT-megoldása is támogatja a látogatószám nyomon követésével.
Mire keresték a technológiai megoldást?
A cég a bolti eladók kézi számláló tevékenységét nélkülöző teljesen automatizált és objektíven számláló megoldást keresett – főként azért, hogy az üzletekbe betérő vásárlókhoz igazítsák az eladók számát a minél magasabb szintű kiszolgálás érdekében. Alapvető igény volt, hogy megfelelő bontásban, meghatározott időközönként kapjanak mérési adatokat, amelyeket ezt követően ki tudnak értékelni.
Mi volt az üzleti cél?
A látogatószámláló rendszer célja, hogy segítse a menedzsmentet a döntéseiben. A vásárlószámolás úgymond csak eszköz, a valódi cél a döntéstámogatás. „Hatékonyabbá váltak a folyamataink, mióta bevezettük a PassCount rendszert a két budapesti boltunkban. A rendszernek köszönhetően akár a mobilomról is tájékozódhatok a vásárlói forgalomról, míg házon kívül a cég üzleti ügyeit intézem” – nyilatkozta Oszvald Réka, az Oxford Shoes cégvezetője.
Milyen fejlesztés valósult meg?
Az Intechsys és a Vodafone az üzletek bejáratánál képfeldolgozó szenzortechnológiát épített ki, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy speciális kamera segítségével számolja a rendszer az üzletbe betérőket. A kamerába beépítésre került egy mikroszámítógép is, amely a képfeldolgozást végzi.
A PassCount IoT-megoldással működő termékcsalád széles körű felhasználási területei közé tartozik például:
- a kiskereskedelem,
- a tömegközlekedés – különböző járatok forgalmának, terheltségének nyomon követése,
- a megosztott munkaállomások (shared desk) esetén az irodakihasználtság optimalizálása
- és a múzeumok látogatottságának monitorozása is.
Hogyan működik az IoT-megoldás?
A beágyazott technológiának és a vezeték nélküli adatátvitelnek köszönhetően a teljes megoldás Plug and Play kivitelű, csak tápellátás biztosítása szükséges. Egyedülálló módon maga a képfeldolgozás is a szenzorban történik, így a szenzoroktól a szerverekhez feldolgozott adatok jutnak el az üzletben már meglévő Wi-Fi vagy Vodafone mobilinternet-hálózaton keresztül. Az adatvesztés elkerülése érdekében a szenzorok önálló adatbázisrendszerrel is rendelkeznek, továbbá távolról is monitorozhatók.
Az egyedi igényeknek megfelelően szerkeszthető webes felület alkalmas riasztási üzenetek azonnali küldésére, amennyiben a vásárlószám kritikus értékre csökken, vagy épp zsúfoltság alakul ki a boltokban. A határértékek, időintervallumok egyedileg állíthatók be. A webes felületnek része az eszközök távfelügyelete is: hiba esetén erről is értesítés érkezik e-mailben vagy smsben.
Milyen további funkciói lehetnek ennek az IoT-megoldásnak?
Ha például az üzlet tulajdonosai azt is szeretnék tudni, hogy az eladótérben melyik termék vagy termékcsoportok iránt legnagyobb a kereslet, a megoldás abban is tud segíteni a hőtérképes megjelenítés segítségével. „Az emberi komfortérzet és energiafelhasználás területén is jól hasznosíthatók a megoldásaink. Ha figyelembe vesszük, hogy az emberek egyben 'hőforrásként' és 'károsanyag-kibocsátónként' (CO, CO2) is viselkednek, akkor belátható, hogy hatással lehetnek a havi energetikai számlákra is. Egy üzlet fűtési és szellőztetési igényei ugyanis nagymértékben függnek a vásárlótérben tartózkodók számától” – összegezte Gajdár Tibor, az Intechsys Kft. ügyvezető igazgatója.
Milyen technológiai trendre készüljenek a kereskedelmi cégek?
„Nagy örömünkre szolgál, hogy a hazai kiskereskedelmi forgalomban is egyre inkább megjelennek az egymással kommunikálni képes intelligens eszközök, és hogy egyre többen ismerik fel, a digitális technológiák milyen nagymértékben képesek hozzájárulni a vásárlói szokások, viselkedési normák megismeréséhez és a döntési folyamatok elősegítéséhez” – mondta Pete Gábor, a Vodafone Magyarország IoT területért felelős vezetője.
A szakértő emlékeztetett arra is, hogy a várakozások szerint néhány év múlva az intelligens szenzortechnológiákon alapuló megoldások olyan mértékben elterjedhetnek, hogy az intelligens terek, boltok és áruházak a mindennapi életünk részét képezik majd. Ezen kívül felhívta a figyelmet arra is, hogy a negyedik ipari forradalomnak köszönhetően – mely a fizikai gépek és tárgyak egy információs hálózatba való csatlakozásáról szól – megjelenhetnek majd az egyedi vásárlói igényekre szabott termékek is.