Ready-pályázat: a digitális átállással nyert a Szabadszínész

Kapcsolódó cikkek

Ready-pályázat: a digitális átállással nyert a Szabadszínész

Ready Sikersztorik: a digitális átállással nyert a Szabadszínész

IoT Podcast

3 perc

A Vodafone Magyarország és a Kreatív tavalyi pályázatán az üzleti kategóriában 11, míg az egyéni kategóriában egy pályamunkát díjaztak. A Ready-pályázattal a kiírók célja az volt, hogy ösztönözzék és elismerjék azokat a cégeket és magánszemélyeket, akik a legjobban tudtak alkalmazkodni a járványhelyzet miatti változásokhoz. A Szabadszínész startup az „Új vagy átalakított termékek” kategóriában arany díjat kapott.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

A színészközvetítéssel foglalkozó portál 2019 év elején jött létre, az alapítók Gosztonyi Csaba reklámszakember, színész és Lengyel Tamás színész.

„Az alapötletről még 2016-2017 körül kezdtünk el Lengyel Tamással beszélgetni. Akkor még utópisztikus gondolatnak tűnt, hogy milyen jó lenne a színészek szabad kapacitását egy online platformon kommunikálni. A színészet mellett kommunikációs szakemberként is dolgoztam, reklámügynökséget is vezettem. Erről az oldalról is megvolt az az igény, hogy milyen jó lenne, ha megjelennének új lehetőségek, hogy ne mindig ugyanazokat lássuk és halljuk a reklámokban. Két éve hoztuk létre a startupot, majd a Hiventurest is megkerestük, és a kockázati tőkebefektető is társult hozzánk. Az álmokat így valósággá tudtuk transzformálni” – mondta Gosztonyi Csaba a Trend FM műsorában.

2019 óta egy élő, működő adatbázis és piactér a Szabadszínész – tanfolyamokkal és sokféle lehetőséggel. A cél az, hogy a szereplőket és a produkciókat közelebb hozzák egymáshoz, és minél piacibb alapon tudjon működni ez a szektor.

Az interjúban szó volt arról is, hogy Nyugat-Európával és az Egyesült Államokkal ellentétben Magyarországon és a környező országokban rendszerszinten nem létezik klasszikus ügynöki munka, ez egy jóval kisebb piac. A régiónkban a színészeknek főként maguknak kell ezt a képviseletet ellátni.

„Mi egy digitális piacteret szerettünk volna kialakítani, nem pedig egy újfajta castingügynökséget. Ha valaki saját profilt hoz létre nálunk, akkor utána folyamatosan tudja az oldalán a személyes adatokat, fotókat, videókat frissíteni. Ezzel párhuzamosan, jó esetben egy castingügynökség tudja szállítani a megrendelőknek a piac ismeretében a mélyebb információkat a színészekről, szereplőkről. Hozzájuk tudnak csatlakozni a reklámügynökségek, rendezők, független produkciók vagy olyan vállalati szakemberek, akiknek szereplőkre van szükségük. Úgy látjuk, hogy a kereslet-kínálat megvan, mi pedig ehhez tudunk csatornát szolgáltatni” – sorolta a társalapító.

„Az elmúlt években a profikat kiegészítettük amatőrökkel is, és vannak gyerekszereplőink is. Régiós terjeszkedésként pedig Romániában és Szerbiában is elkezdtük ezt a munkát, ott is látszott, hogy van erre igény” – tette hozzá.

A koronavírus miatti leállás őket is újratervezésre késztette

Ahogy mindenki életét megváltoztatta a pandémia, úgy a Szabadszínésznél is új helyzetet teremtett a tavalyi év. Leálltak a forgatások, bezártak a színházak, és az újabb járványhullám miatt a mai napig sok a bizonytalanság. „Felismertük, hogy mindenképpen szükségünk van arra, hogy beindítsuk a színészek számára az iparágat, ehhez pedig meg kellett változtatnunk az üzleti modellt” – emelte ki a reklámszakember.

Tavaly tavasszal első lépésként átalakították az új tartalomszolgáltató oldalukat, a Szabad a produkciót. Ezt a modellt bővítették ki a munka nélkül maradt művészek, előadók számára egy online produkciófeltöltési és pénzgyűjtési lehetőséggel. A Szabadszínész esetében is újragondolták a működést, és a pandémiás helyzet miatt „beljebb tették a fizetőkaput”.

„Kezdetben még mindkét oldal fizetett, ezen változtattunk: a színészek ingyen regisztrálhatnak, de ami a nagyobb változás volt, hogy a producerek is ingyen kereshetnek az adatbázisban. Ugyanakkor a megrendelői oldalnál megszabtuk, hogy az általuk kínált lehetőségekből álláshirdetéseket és felhívásokat készíthessünk. A szereplők esetén pedig akkor válik fizetőssé a portál, ha több fotót vagy filmet akarnak feltölteni magukról, vagy pedig szeretnének egy castingra, felhívásra jelentkezni” – részletezte Gosztonyi Csaba.

A cégeknek is jól jöhet a platform

A kínálatban nemcsak színházi vagy hazai és nemzetközi filmes produkciókra kell gondolni, sokszor a céges HR-tréningekre is így keresnek sokoldalú szereplőket, vagy reklámfilmbe civileket, de akár a pszichológia órán való felolvasásra is van példa.

A modellváltás eredményességét mutatja, hogy amikor a filmgyártás újra beindult, és a stábok elkezdtek dolgozni, akkor sokan választották az oldalukat a megfelelő emberek megtalálására. Ugyanakkor az üzleti világ is lát fantáziát a platformban.

„Ha egy cégvezető kampányban vagy éves aktivitásban gondolkodik, akkor megteheti azt, amit a Vodafone. A telekommunikációs szolgáltató ugyanis kiemelt partnerként azt vállalta, hogy idén az összes reklámprodukciójára a Szabadszínészen keresztül fog szereplőket keresni. Biztatom erre a nagyobb és kisebb vállalatokat is, hogy próbálják ki, és így nagyobb merítést tudnak biztosítani a maguk számára” – mondta az IoT Zóna című műsorban a startup-alapító.