70 millió vásárlás pörgette tavaly az e-kiskereskedelmet

Kapcsolódó cikkek

70 millió vásárlás pörgette tavaly az e-kiskereskedelmet

70 millió vásárlás pörgette tavaly az e-kiskereskedelmet

kereskedelem

3 perc

A teljes kiskereskedelmi forgalomból 10,4%-kal részesedő online piac a 2020-as rekord év után vesztett ugyan a sebességéből, de még mindig kétszer gyorsabb volt a tavalyi bővülés, mint a COVID előtt – állapította meg közös kutatásában a GKI Digital és az Árukereső.hu.

32,4%-os éves növekedést követően 1.203 milliárd forintos forgalommal, valamint 68,9 millió darab belföldi rendeléssel zárta 2021-et a belföldi online kiskereskedelem. A bővülés üteme ugyan lassult valamelyest, 45-ről 32,4 százalékra, de még így is kétszer gyorsabb volt, mint a világjárvány előtti években.

„Egy évvel ezelőtt még korántsem volt ennyire magától értetődő a 30% feletti növekedési dinamika” – értékelte a webáruházak 2021-es teljesítményét Rácz Csaba, az Árukereső.hu ügyvezető igazgatója. Noha sok kereskedő a járvány hullámait követően visszarendeződésre számított, ez csak részben, egyes árucikkekre (mint például bútorok, otthoni barkács termékek stb.) volt jellemző.

A járványhelyzet összességében az online kiskereskedelem javára formálta át a vásárlási szokásokat. „Mostanra már sokkal természetesebbé, ezáltal pedig rendszeresebbé vált az online vásárlás. Az aktív internetező felnőttek 6,5 millió fős populációjának 78,4 százaléka, azaz mintegy 5,1 millió fő vásárol online. Ebből 3,7 millióan termékeket is vesznek, azaz ők jelentik a webáruházak aktuális vásárlói bázisát” – összegezte a szakember.

A magas bővülési ütemet az is konzerválja, hogy egyre többször, több mindent és összességében bátrabban rendelünk az internetről. Az egy főre eső éves rendelési gyakoriság a járvány előtti 12-13 alkalomról 2021 végére elérte a 19-20 online rendelés/fő/év szintet.

A középső országrészben élők többet költenek online

Az online kiskereskedelmi forgalom csaknem fele (46%-a) a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is Budapesten és Pest megyében realizálódik. Pest megye önmagában háromszor nagyobb, mint a sorban következő Győr-Moson-Sopron, illetve Fejér megye. A középső országrész előnyét a rendelési frekvenciában lévő különbség adja: a fővárosi és Pest megyei online vásárók jóval gyakrabban rendelnek, mint az országos átlag.

Az FMCG szektor bővült a legnagyobbat

Az online vásárlás terjedését jól szemlélteti az élelmiszerek, háztartási cikkek és drogériai termékek – gyűjtőnéven FMCG-termékek – piaca. „A pandémia előtt ez a szegmens alig tudott teret szerezni magának a magyar e-kereskedelmi piacon, az elmúlt két évben azonban robbanásszerű fejlődésen ment át” – fogalmazott Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

Az FMCG internetes értékesítési forgalma 2021-ben 53,7 százalékkal nőtt Magyarországon, amivel a leggyorsabban bővülő szegmens lett az online kiskereskedelmen belül. Sőt, az is elmondható, hogy a negyedik legnagyobb online területté vált a műszaki cikkek, a ruházat, illetve a játék/ajándék kategóriák után.

Átalakultak a fizetési szokások: nyitás az elektronikus fizetés felé

A járvány segített a lakosság digitális szintlépésében és jótékonyan hatott a kártyahasználatra is. Az MNB statisztikái szerint 2020-ban fordult elő először, hogy a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal már nagyobb összegben fizettek (online vagy személyesen), mint amekkora a készpénzfelvétel volt az ATM-hálózaton keresztül. A pandémiát megelőzően a kártyás fizetések összértéke rendre kevesebb volt, mint a felvett „kápé” összege. Az olló viszont 2021-ben is tovább nyílt a készpénzmentes, kártyás fizetés javára.

Ezzel együtt az online vásárlások terén is fokozatosan csökken a készpénz súlya: 2021-ben már csak 30% volt, ami 6 százalékpontos csökkenés 2020-hoz képest. Az utánvétes fizetés ezzel együtt továbbra is népszerű a magyar vásárlók körében, azonban már minden második utánvétes tranzakció elektronikus.