Mikor jöhet el a robotautók kora?

Mikor jöhet el a robotautók kora?

Mikor jöhet el a robotautók kora?

autó

2 perc

Az autóipar már éppen kilábalt volna a korábbi gazdasági válságból, de a kereskedelmi háborúk és a 2020-as világjárvány újabb csapást mért rá.

Az Európai Unió szabályozása is változást követelt. Az elektromobilitásra való ösztönzéssel nemcsak a szemléletben, de finanszírozásban is máshova került a hangsúly: az önvezető autók háttérbe kerültek az e-autókkal szemben. Michaletzky Bálint, a GreenGo ügyvezetője azonban továbbra is bizakodóan áll az új technológiához.

A Brexit és ezzel együtt a globális kereskedelmi- és vámháborúk miatt már 2019 végére jelentősen visszaesett a személygépkocsik iránti kereslet, ami mellett a kínai piac csökkenése, és az onnan érkező alkatrészek hiánya is nagy kárt okozott. További fordulatot jelentett a 2020. január 1-jétől érvényes WLTP-szabályozás is, ami alapján a gyártók autóinak flottaszinten kilométerenként 95 grammos CO2-kibocsátásnak kell megfelelniük, különben súlyos adókat szabnak ki rájuk.

Gyors változtatásokat kellett eszközölniük a vállalatoknak ahhoz, hogy továbbra is piacképesek maradhassanak, az EU-szabvány azonban rákényszerítette őket arra, hogy az újonnan piacra kerülő személygépjárművek károsanyag-kibocsátását csökkentsék, és ezzel az elektromos autók fejlesztése megkerülhetetlenné vált számukra.

„Az autóipari válság és a már-már kötelező szemléletváltás miatt az önvezető autók fejlesztése háttérbe szorult, amit tetézett a koronavírus-járvány kirobbanása is. A gyártók nem tudják tovább finanszírozni a fejlesztő startupok tevékenységeit, így 2020 közepére csak azoknál a vállalatoknál folytatódott aktívan a munka, ahol az önvezető rendszer kiépítése és az autógyártás is egy kézben van” – mondta a GreenGo ügyvezető igazgatója.

Kiemelte azonban, hogy a hangsúlyt sok helyen át kellett helyezni a teljesen sofőr nélküli járművekről a vezetés automatizáló és a részleges önvezető rendszerekre, amelyek biztonságát igyekeznek a gyártók kiépíteni, továbbá megfizethetővé tenni.

Emiatt az eddig 2030-ra jósolt, forgalomban is megjelenő önvezető autók bevezetése az IDTechEx tanulmánya szerint várhatóan 2040-re lesz megvalósítható.

A teljesen automata rendszer fejlesztése kevés gyártónál maradt továbbra is célkitűzés, zászlóshajóként a Tesla vagy a Baidu említhető. Előbbi gyártó a napokban bejelentette, hogy nagyon közel jár az úgynevezett ötödik szintű, vagyis emberi beavatkozást egyáltalán nem igénylő, teljesen önvezető technológia kifejlesztéséhez. Ha nem csupán hírverés, és tényleg beérnek a számításaik, akkor még idén bemutatják a teljesen autonóm gépkocsit.

A Baidu, a kínai Google-ként is emlegetett vállalat a járványhelyzet alatt közúti forgalomban is tesztelte a négyes szintű önvezető flottáját. Autóik szabályozott területen belül, sofőr nélkül is képesek voltak működni.

A Kínában üzemelő járművek kiemelt szerepet játszottak az érintésmentes időszak alatt: a Baidu flottája gyógyszer-, élelmiszer- és személyszállításban segédkezett. Ezek alapesetben mind a városlakók napi rutinjának részét képezik, a „robotautók” azonban egy sokkal higiénikusabb megoldást biztosítottak ezek elvégzésére a kritikus időszak alatt.

Magyarországon az önvezető autózás még messze van a közúti forgalmi használattól és attól, hogy a mindennapi élet szerves részévé váljon. A küszöbön álló válság várhatóan még messzebbre tolja ennek bevezetését, a carsharing (autómegosztási) szolgáltatókkal viszont egy lépéssel előrébb jár már a főváros – tette hozzá Michaletzky Bálint.