Rábólintott az EU, hogy a Google felvásárolja a Fitbitet

Rábólintott az EU, hogy a Google felvásárolja a Fitbitet

Rábólintott az EU, hogy a Google felvásárolja a Fitbitet

pénzügy

2 perc

Uniós fronton végéhez közeledik az a több mint egy éve tartó folyamat, melynek célja, hogy a keresőóriás anyacége, az Alphabet 2,1 milliárd dollárért felvásárolhassa a viselhető technológiában utazó céget. Mindehhez szükség volt az Európai Bizottság engedélyére is, amely hónapok óta húzódott.

A Google még 2019 novemberében jelentette be az akvizíciót. A cég hardverekért felelős vezetője, Rick Osterloh akkor úgy értékelte, a tranzakció lehetőséget teremt a Wear OS-be való befektetés növelésére és a Made by Google viselhető eszközök piaci bevezetésére.

Ugyanakkor a szabályozó testületek közbelépése nyomán, főleg adatvédelmi és versenyjogi aggályok miatt tavaly augusztusban hivatalosan is elkezdődött az ügylet vizsgálata.

Nincs hirdetéstargetálás

Az uniós döntéshozók megnyugtatása, illetve a már többször is elhalasztott verdikt megszületése érdekében a techcég több kötelezettségvállalásra is hajlandó volt, amelyek a következő tíz évben maradnak érvényben. Ezek egyike, hogy a vállalat az Európai Gazdasági Térség (EGT) területén gyűjtött Fitbit-adatokat, így a GPS- és egészségügyi információkat sem használja fel hirdetéseinek pontosabb célba juttatása érdekében.

Ezen felül a döntéshozók kötelezték a Google-t, hogy technikailag különítse el üzleti területeit a felvásárolt vállalattól. Azt is lehetővé kell tennie, hogy az említett régióban élő felhasználók maguk dönthessenek arról, engedik-e, hogy fitnesz- és egészségügyi adataik eljussanak a Google szolgáltatásaihoz, például a keresőmotorhoz vagy a Google Maps-et használó termékekhez.

Az engedély megadásának feltételeként azt is kikötik, hogy a két cég saját alkalmazásprogramozási felületein (API) vállalt kötelezettségek ezután is érvényben maradnak, ezzel is fenntartva a versenyt.

Marad a verseny

Margrethe Vestager, az Európai Bizottság alelnöke közleményben hangsúlyozta: a vállalások bebiztosítják, hogy a viselhető kiegészítők piacán és a létrejövő digitális egészségügyi területen megmarad a nyitottság és a verseny.

A kötelezettségvállalások meghatározzák, hogyan használhatja fel a a Google hirdetési célra a megszerzett adatokat, teszi hozzá az uniós versenyjogi hatóságot is vezető szakember. A megállapodás következtében megmarad az egymással versengő viselhető kiegészítők és az Android együttműködési képessége, valamint úgy vélik, betartatható a felhasználók joga arra, hogy ők maguk dönthessenek a Fitbit-eszköz által mért adataik megoszthatóságáról.

Függőben lévő vizsgálatok

Ugyanakkor ki kell emelni, hogy az amerikai versenyfelügyeleti hatóság jóváhagyására is szükség van, amiről még nem született döntés. Sőt, a felvásárlást az ausztrál hatóságok is vizsgálták. November végén az ország versenyjogi és fogyasztóvédelmi szervezete, az ACCC nyilvánosságra hozta a Google ottani vállalásait. Ezek a versennyel és az adatvédelmi aggályokkal kapcsolatos félelmeket igyekeznek csillapítani olyan területeken, mint a két cég által hirdetési célból gyűjtött adatok vagy az androidos telefonokkal és más applikációkkal, valamint viselhető eszközökkel való együttműködés lehetősége. Ruth Porat, az Alphabet pénzügyi igazgatója novemberben még 2020 végére várta az engedélyezési folyamat lezárultát.

Forrás: