Idén már nem üthető nyélbe a Google-Fitbit üzlet

Kapcsolódó cikkek

Idén már nem üthető nyélbe a Google-Fitbit üzlet

Idén már nem üthető nyélbe a Google-Fitbit üzlet

pénzügy

2 perc

Továbbra sem bólint rá az Európai Bizottság arra, hogy a Google anyacége, az Alphabet felvásárolja a viselhető eszközeiről ismert Fitbitet. A két vállalat még tavaly novemberben adott hírt a 2,1 milliárd dolláros megállapodásról, melynek lezárásához a brüsszeli hatóságok engedélyére is szükség van.

A döntési határidő 2021. január 8-ig való újabb módosítását a Reuters szúrta ki, számolt be róla a TechCrunch. A híroldal szerint valószínűleg az egyik partner időkérése lehet mögötte. Az eredetileg idén nyárra ígért verdiktet már korábban december 23-ig tolták ki, ezzel minimum egy évre nyújtva az engedélyezési folyamatot. Most ez tolódik még tovább.

Úgy tűnik tehát, hogy a techóriás reménye az üzlet egyszerű és gyors nyélbeütéséről nem volt megalapozott. A Bizottság már augusztusban is jelezte, hogy vizsgálja a megállapodás részleteit. Nem véletlenül: a Facebook korábban, a WhatsApp felvásárlásának engedélyeztetése során félrevezető információkkal látta el a testületet, így az 2017-ben 122 millió dolláros büntetést vetett ki rá. Úgy tűnik, a döntéshozók most egy hasonló esetet igyekeznek megelőzni.

Kontinenseken átívelő gondok

A Sundar Pichai irányította szervezet most az Egyesült Államokban is össztűz alatt áll. Több mint egy éve zajlik egy ötven szövetségi állam által kezdeményezett trösztellenes vizsgálat az Alphabet ellen, leginkább az alkalmazott hirdetési gyakorlatuk miatt. Ezenkívül októberben jött ki a szenátus igazságügyi bizottságának a technológiai óriásokat érintő jelentése is. A törvényhozók több lépést is javasolnak az Apple, az Amazon, az Alphabet és a Facebook dominanciájának csökkentésére, köztük például a hatalmas platformok feldarabolását.

Az európai hatóságok is az úgynevezett online kapuőr platformok szabályozására készülnek, ami szintén érinti a Google-t. Az erre vonatkozó törvényjavaslat benyújtása az év vége előtt várható, vagyis azelőtt a döntéshozók asztalára kerülhet, hogy azok határoznának a felvásárlási ügyben – ami pedig szintén nem jó hír a keresőóriásnak.

Védik az európaiak érdekeit

A megállapodás mind adatvédelmi, mind versenyjogi aggályokat felvet Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős uniós biztos szerint. A Bizottság vizsgálja, hogy az új tulajdonos miként tervezi a Fitbit eszközei által továbbított érzékeny, például egészségügyi adatok felhasználását. Szerintük aggodalomra ad okot az is, hogy a felvásárlás tovább erősítené a Google piaci pozícióját az online hirdetési piacokon, mivel növeli a birtokába jutó adatok mennyiségét, melyeket akár a hirdetések személyre szabásához használhatna fel.

A technológiai cég válaszul számos önkéntes vállalást tett, ígérete szerint például nem fogja hirdetéseihez felhasználni a Fitbit egészségügyi- és sportolási adatait, illetve lehetővé teszi az adatok szétválasztásának monitorozását. Ezenkívül elkötelezné magát, hogy hozzáférést biztosít másoknak is saját Android ökoszisztémájához és a Fitbit alkalmazás programozási felületéhez (API).

Mindezek ellenére a tervezett felvásárlás a konkurensektől is folyamatos kritikákat kap. Fogyasztóvédelmi és emberi jogi csoportok pedig közös levélben sürgették a döntéshozókat, hogy csak abban az esetben bólintsanak rá az egyezségre, ha rövid és hosszú távon is hatékonyan megakadályozhatók a piaci versennyel és a magánélet védelmével kapcsolatos visszaélések. Mindezek mellett már biztos, hogy a trösztellenes aggodalmak miatt a jövőben egyre kevésbé lesz könnyű dolga a felvásárlásokat fontolgató nagy techcégeknek – véli a portál.