Hamarosan indul a karácsonyi roham – Felpörögnek a webshopok

Hamarosan indul a karácsonyi roham – Felpörögnek a webshopok

Hamarosan indul a karácsonyi roham – Felpörögnek a webáruházak

pénzügy

3 perc

Az Árukereső.hu és a GKI Digital felmérése szerint átlagosan 50 ezer forintot költenek ajándékokra az internetezők.

Alig másfél hónap van hátra karácsonyig, közeledik a kereskedelemben már megszokott ünnepi roham, amit – immár hagyományosan – hazánkban is a november második felében esedékes Black Friday akciók nyitnak majd meg. Az Árukereső.hu és a GKI Digital idén is elkészítette éves közös kutatását a hazai internetező felnőtt lakosság körében.

Nyolc embernek veszünk ajándékot

A felmérés szerint az elmúlt négy év tekintetében minden bizonnyal idén lesz a „leggazdagabb” a magyar internetezők karácsonya: 2019-ben átlagosan 8 fő megajándékozását tervezik a netezők, és az ajándékokra szánt költségkeret is ötéves csúcson van. A tavalyi 41 ezer forint helyett idén már átlagosan 48 400 forintot terveznek az ajándékokra költeni összesen, ami több mint 20 ezer forinttal haladja meg a négy évvel ezelőtti keretet.

Az internetezők az online vásárlásra voksolnak

A tájékozódás mellett már a beszerzések jelentős része is az interneten zajlik. A magyar netezők 80%-a idén is tervez belföldi webáruházból rendelni, de 18% külföldi rendelés lehetőségét se veti el, átlagosan 14 ezer forintot szánva erre.

Azok, akik az online feltérképezést követően nem a világhálóról rendelik meg a terméket, leginkább továbbra is plázákban (54%) vagy hagyományos boltban, szaküzletben (29%) vásárolnak majd. A külföldi rendelésekben élen járnak a férfiak, a bevásárlóközpontokban viszont szívesebben vásárolnak a nők, illetve a fiatalok és nyugdíjasok.

A legtöbben már az ár-összehasonlító oldalakat használják elsőként

Az internet vásárlásban betöltött szerepe megkérdőjelezhetetlen. Az online vásárlás dinamikus fejlődése mellett már a rendelés előtti tájékozódásban is megelőzi a világháló az olyan hagyományos csatornákat, mint a bolti nézelődés vagy az akciós újságok, valamint egyéb hirdetések, reklámok böngészése.

Újdonság, hogy helycsere történt a webes tájékozódási források sorrendjében. 2019-ben már az ár-összehasonlító oldalak használata a legkedveltebb megoldás a vásárlás előtti tájékozódás és termékkeresés során (74%), megelőzve a webáruházak kínálatának átnézését (57%), valamint az internetes keresőkből (Google, Bing stb.) induló tájékozódást (55%).

Aki biztosra megy, az a klasszikus ajándékokat szerzi be

A megfelelő karácsonyi ajándék kiválasztása sosem egyszerű feladat. Az árcédula mellett évről évre egyre hangsúlyosabbá válnak az egyéb szempontok is: ilyen tekintetben a legtöbben (46%) a termék ár-érték aránya alapján döntenek folyamatosan figyelve, hogyan változik az ajándékba szánt termék ára, törekedve arra, hogy a lehető legkedvezőbb akciót csípjék el.

Az ajándékok kapcsán továbbra is a klasszikusokra esküszünk. A három legnépszerűbb termékkategória:

  • ruházati cikk (44%)
  • szépségápolási termék, kozmetikum (37%)
  • játék (36%)

Miközben a nőknél az élmezőny ugyanezen három termékkörből áll, a férfiak ajándékozási listájának képzeletbeli dobogójára a ruhák mellett felkerültek a számítástechnikai cikkek és a mobiltelefonok is.

Fekete Pénteken elsősorban magunknak vásárolunk

Idén az aktív internetezők ötöde – körülbelül 1,2 millió ember – az ajándék beszerzések kapcsán is számít a novemberi Black Friday akciókra. Ugyanakkor a magyar vásárlók a Fekete Péntek keretében elsősorban még nem a karácsonyi ajándékokat vásárolják, hanem saját, az akciós időszakra halasztott beszerzéseiket valósítják meg.

Ennek megfelelően novemberben leginkább a számítástechnikai eszközök (46%), szórakoztató elektronikai cikkek (44%), okostelefonok (45%) és nagy háztartási gépek (39%) vásárlását tervezik a vásárlók.

Miután a saját vásárlásokkal végeztek, még átböngészik az ajánlatokat karácsonyi ötletek és ajándékok után kutatva, de a karácsonyra szánt meglepetések beszerzésével sokan inkább megvárják a december eleji fizetést. A férfiak jellemzően konkrét termékkör vagy termék akciós árát várják, míg a nők nyitottabbak, és inkább azt nézik, mit lehet leértékelve kapni.

A kutatást az Árukereső.hu megbízásából a GKI Digital készítette el 2019 októberében. A felmérés online adatfelvétellel valósult meg 3056 fős válaszadói minta alapján.