Így fizetjük ki az online rendeléseket

Kapcsolódó cikkek

Így fizetjük ki az online rendeléseket

Az internetes rendelések ötödét fizetik online bankkártyával a magyarok

kereskedelem

2 perc

Tavaly a hazai vásárlók több mint 38 milliószor rendeltek internetes áruházakban. Bár évről évre nő az egy vásárlóra jutó online rendelési gyakoriság, de fizetéskor még mindig a készpénz dominál – derül ki a GKI Digital és az Árukereső közös kutatásából.

A felmérés 3200 – magyar nyelvű, forintban árazó – webáruház bevonásával készült. Az elemzés szerint a fizetési megoldások közül az online vásárlók 84%-a leginkább utánvéttel, készpénzben szeret fizetni. Ennek köszönhetően, a magyar online kiskereskedelmi piacon továbbra is nagyon magas, több mint 74%-os az utólagos fizetések aránya.

Átvételkor – az egyre többször elérhető bankkártyás fizetési lehetőség ellenére – továbbra is a készpénzes tranzakciók dominálnak, mind a személyesen átvett, mind a házhoz szállított termékek esetében. Összességében az online rendelések 55%-a készpénzes.

Bővül a fizetési lehetőségek köre

A kereskedők szívesen elszakadnának az utánvétes fizetéstől vagy legalább a készpénztől: a webshopok által kínált fizetési lehetőségek száma ennek érdekében folyamatosan bővül. A GKI Digital és az Árukereső által megkérdezett e-kereskedők már átlagosan négyféle különböző fizetési megoldást kínálnak, és minden második webáruház (53%) 2019-ben is tervezi a bővítést.

Minden ötödik rendelést online bankkártyával fizetik ki

A két leggyakrabban elérhető fizetési opció az utánvétes fizetés és a banki átutalás. Ezek mellett egyre gyakrabban találkozhatunk online bankkártyás fizetési lehetőséggel is, ami már a webáruházak 63%-ánál elérhető.

A vásárlók körében is egyre népszerűbb az online kártyahasználat: a tranzakciók aránya 2018-ban elérte a 20%-ot, ami 5%-os bővülés az egy évvel korábbi szinthez képest. A bankkártyás fizetések terjedését azonban nehezíti, hogy elfogadói oldalon, az e-kereskedők sokszor halogatják a bevezetést a magas(nak vélt) jutalékok miatt.

Terjednek az online áruhitelek

A bankkártya-elfogadás mellett terjednek az online igényelhető hitelek is. 2019-ben csaknem 200 webshop tervezi az áruhiteles fizetés bevezetését.

Az internetes vásárlók körében a három legnépszerűbb, áruhitelre vásárolt terméktípus a mobiltelefon, TV, valamint nagy háztartási gép (például hűtő, mosógép).

A kereskedőket segíti, hogy az online igényelhető pénzügyi termékek köre 2018 eleje óta – az új uniós pénzforgalmi irányelvnek (PSD2) köszönhetően – folyamatosan bővül. A hitelkonstrukciók többségénél immár nincs szükség személyes vagy papíralapú ügyintézésre, az igényléshez szükséges teljes folyamat online, akár mobilapplikáción keresztül is elintézhető.

2018-ban a magyar online vásárlók a rendelések 1,3%-ánál igényeltek online áruhitelt. Ez az arány a nagyobb műszaki áruházak esetében már tavaly is elérte 3-3,5% körüli szintet.

Az azonnali fizetésre még várni kell

Az utánvét és a készpénz online piaci dominanciáján várhatóan a 2020 tavaszán – nyolc hónapos csúszással – induló azonnali fizetési rendszer sem fog drasztikusan változtatni, ám hosszú távon mindenképpen felgyorsíthatja a készpénzkímélő megoldások elterjedését.

Az öt másodpercre gyorsuló és az év minden napján célba érő utalások rendszerének fontos újítása lesz a másodlagos azonosítók és a fizetési kérelmek használata. Előbbi lehetővé teszi, hogy bankszámlaszám helyett akár a telefonszám megadásával is fizethessünk, utóbbi révén pedig a kereskedők automatizált fizetési kéréseket küldhetnek a vásárlóknak.