Egy kis emberi extra ad igazi lökést az M2M-nek

Egy kis emberi extra ad igazi lökést az M2M-nek

Egy kis emberi extra ad igazi lökést az M2M-nek

még több IoT

4 perc

Bár a gépek közötti kommunikációra épülő technológiák számos előnnyel kecsegtetnek, de azt is fontos szem előtt tartani, hogy emberi beavatkozással lehet kiaknázni valamennyi lehetőséget.

A gépek közti (machine-to-machine: M2M) megoldások egyre jobban átszövik a mindennapokat, és kétségtelenül a technológiai szektor egyik legdinamikusabban bővülő területét jelentik majd a jövőben is – nemcsak az iparban, hanem a fogyasztói piacokon is.

Míg az M2M vállalati stratégiákba történő beemelése azonnali előnyöket ígér, érdemes azért azon is elgondolkodni, hogy mi is az, ami még hiányzik a tökéletes összképhez. Mi értelme van ugyanis annak, ha a különböző eszközök és hálózatok tonnaszám gyűjtik az új adatokat, de az információk csak nehézkesen jutnak el a megfelelő emberhez?

Úton az M2M felé - Mire figyeljenek a cégek? >>Vegyünk például egy olyan elektronikus egészségügyi fejlesztést, amely távolról is nyomon követi a betegek állapotát, rögzíti a vérnyomást, a pulzust, a vércukor szintjét, a magasságot és a súlyt, az adatokat pedig egy okostelefonos alkalmazáson keresztül jeleníti meg. Az orvos azáltal még nem kaphat világos képet a páciens tényleges helyzetéről, hogy pusztán rápillant ezekre az adatokra. A szakértőnek elemeznie kell az információkat, ellenőriznie a beteg kórtörténetét, sőt szükség esetén a kollégáival is egyeztetni kell a megfelelő terápiáról, mielőtt konzultálna a pácienssel. 

Ha a rendkívüli helyzeteket és rosszulléteket nem lehet valós idejű információk segítségével kezelni, akkor ezen akár életek is múlhatnak. Éppen ezért sohasem szabad szem elől téveszteni, hogy a gépek közötti kommunikációs technológiák használata csak akkor lesz valóban hatékony, ha valamilyen emberi beavatkozás és közreműködés történik. Az automata rendszerek ugyanis bizonyos esetekkel képtelenek lesznek saját maguk megbirkózni, bár jelentősen megkönnyíthetik az emberi döntéshozatalt valamennyi iparágban.

M2M: a gépek felemelkedése

Az M2M-technológiák számos szektorban ígérnek forradalmi változásokat, és ennek könnyű megérteni az okát. Az Economic Intelligence Unit kutatócég által készített legújabb összesítés szerint például a piac értéke 2020-ra látványosan megemelkedik, így elérheti a 945 milliárd dolláros szintet is. Ez hozzávetőleg 23 százalékos éves átlagos növekedési ütemet jelent, a legdinamikusabban az autó- és az építőipar, illetve szerintük az egészségügy fejlődhet.  

Persze ma még távol állunk a Transzcendens című filmben látható mesterséges intelligenciától; tehát attól, hogy a szoftvereket emberi értelemmel és érzésekkel ruházzuk fel. A moziban egyébként a főszereplő Johnny Depp egy olyan masina létrehozásán fáradozik, amely ötvözi a világ összes tudását az emberi érzelmek teljes skálájával, míg később pedig saját maga is a rendszer tesztalanyává válik. Egészen addig viszont, amíg nem vagyunk képesek digitalizálni az emberi agyat és lemásolni a kognitív intelligenciát, illetve érzéseket, a gépek se lesznek majd képesek az emberek tökéletes helyettesítésére.

H2H: hatalmat az embereknek is

A partneri szövetségek jelentik az M2M kulcsát >>Az M2M nagyon izgalmas jövőbeli lehetőségeket rejt magában, de az előnyöket sosem lehet teljes mértékben kiaknázni emberi – vagyis H2H, human-to-human – beavatkozás nélkül.

Mert végül is ki telefonálna Önnek, ha a legújabb iPhone 6-osán egy NFC-alapú alkalmazás segítségével próbálná elektronikusan kiegyenlíteni a számláját, csak a rendszer minden nyilvánvaló ok nélkül elutasítaná a fizetést? Vagy ki adhatna precíz választ a főnökének, hogy miért törölték vagy tűnt el egy rendkívül fontos ügyfél szállítmánya? Számtalan példát találhatunk, hogy a felmerülő problémák megoldásához a gépi kommunikáció mellett mindig szükség lesz az emberi tudásra is.

A gyógyszeripari vállalatok ezáltal felgyorsíthatják az innovációt, és javíthatják a termékeik minőségét, miközben a jogi előírásoknak is teljes mértékben eleget tesznek. A kiskereskedők is felkészült oktatók segítségével tarthatnak szakmai továbbképzéseket, vagy az üzletben járkálva hívhatják fel a vevők figyelmét az újabb akciókra.

A pénzügyi szolgáltatást nyújtó vállalkozások is sokkal nagyobb sikereket érhetnek el egy új termék esetében, ha az ügyfélszolgálatok telefonon is megkeresik az ügyfeleket. Sőt, az iskolák és egyetemek is hozzájárulhatnak az elektronikus oktatóprogramok hatékonyságához, ha a diákok akár személyesen is átbeszélhetik az elsajátított információkat a tanáraikkal és mentoraikkal. 

Rendkívül hosszú az a lista, amely a gépek közötti kommunikációs technológiák előnyeit sorolja fel. A vállalatok átalakíthatják működésüket, összehangolhatják az erőforrásaikat, sőt korábban nem létező üzleti modelleket hozhatnak létre.

A cégeknek, kormányoknak, illetve egészségügyi és oktatási intézményeknek nem szabad azonban megfeledkezniük arról, hogy a modern megoldások használata mellett sem lehet lebecsülni az emberi tudás erejét. Annak érdekében tehát, hogy a városok, épületek, járművek és más, hétköznapi tárgyak valóban intelligenssé váljanak, mindig is szükség lesz egy csipetnyi extrára, vagyis emberi közbeavatkozásra.

Forrás: Wired.com, az eredeti cikk szerzője Marc-Alexis Rémond, a Polycom ipari alkalmazásokért és piacfejlesztésért felelős globális igazgatója