IoT az iskolákban

Kapcsolódó cikkek

IoT az iskolákban

IoT az iskolákban

közszolgáltatás

2 perc

Az oktatásnak sem árt lépést tartania a technológiai fejlődéssel.

A Dolgok Internetéhez kapcsolódó megoldások – az intelligens tábláktól kezdve a különféle iskolai biztonsági applikációkig – is segíthetik napjaink és a jövő oktatási intézményeit. A szükséges szemléletváltáson, nyitottságon túl van azonban két elég jelentős akadály, ami a fejlődés útjában áll: a kapcsolódó költségek és a biztonsági kérdések.

Márpedig a téma egyre aktuálisabb. A Világgazdasági Fórum (WEF) jövő munkahelyeivel foglalkozó jelentése például kifejezetten a technológiai fejlődés munkaerőpiaci hatásaival foglalkozik. A prognózis szerint a technológiai áttörések a jövőben megváltoztatják a globális munkaerőpiacot, és akár el is mosódhatnak a humán munkaerő és az önálló működésre képes gépek által végzett feladatok közötti határok. 

A tanulmány kitért arra is, hogy a Dolgok Internete kiterjed a korábban nem csatlakoztatott, offline tárgyakra és eszközökre is. Egyre több csatlakoztatott (online) „dolog” létezik, legyen szó gépjárművekről, hajókról, a gyártáshoz vagy a gazdálkodáshoz szükséges berendezésekről, otthon vagy az egészségügyben használható készülékekről, vagy akár a városi infrastruktúra elemeiről.

Az IoT tehát megváltoztathat minden iparágat, így az egészségügyet és a gyártást is. Akkor miért pont az oktatásra, az „összekapcsolt valóságban” élő jövő generációjára ne lenne hatással? Habár elsőre talán furcsának tűnhet az intelligens osztályterem gondolata, valójában azonban egyáltalán nem is olyan futurisztikus mindez. 

Miről van szó?

Egy intelligens osztályteremről elsőre talán az okostáblával felszerelt helyiség juthat eszünkbe, valójában azonban ennél sokkal többről van szó. A „felokosítás” már jóval azelőtt megkezdődik, hogy valaki belépne az osztályterembe. Például a világhálóra csatlakoztatott iskolabuszok rendszerén keresztül a szülők pontosan tudhatnák, mikor szállnak le arról gyermekeik. A járműveken internet-hozzáférés is segíthetné a diákokat, akik így különféle iskolai tartalmakat is elérhetnének. 

A különféle IoT-megoldások közös tulajdonsága, hogy a valós idejű adatok továbbítása révén az oktatók és a szülők egyaránt értékes információkhoz juthatnának, amely az iskolai adminisztrációt is támogatná.

Példák az IoT-fejlesztésekre:

  • interaktív táblák, 
  • belépőkártyák, 
  • hőmérséklet- és környezetérzékelő szenzorok, 
  • biztonsági kamerák számítógépes látással, 
  • intelligens, hatékony világítás és a karbantartás szükségességét előrejelző infrastruktúra, 
  • intelligens HVAC (heating ventilation air conditioning, azaz fűtő-hűtő) rendszerek, 
  • GPS-es okosórák és biztonságot szolgáló nyomkövetők, 
  • vezeték nélküli technológiát használó ajtózárak és beléptető rendszerek.

Forrás: