Hogyan tudjuk felkészíteni gyermekeinket a jövő munkáira?

Hogyan tudjuk felkészíteni gyermekeinket a jövő munkáira?

Hogyan tudjuk felkészíteni gyermekeinket a jövő munkáira?

közszolgáltatás

3 perc

Eljön az idő, amikor már csak a múlt része lesz a hagyományos padokkal, táblával és krétával felszerelt tanterem. Korunk iskoláinak arra kell felkészíteniük a diákokat, hogy helytálljanak a folyamatosan változó digitális munkahelyek világában, így az oktatás középpontjában ma már egyre inkább a technológiai alkalmazásoknak kell állniuk. A gyerekek ugyanis lassan hamarabb megtanulnak kódolni, mint írni vagy olvasni – emelte ki a CNN Business.

Nem csoda tehát, hogy az oktatásban használt technológiára (EdTech – Education Technology) is egyre több pénzt költenek világszerte. A HolonIq kutatócég szerint az iparág értéke 2018 és 2025 között várhatóan kétszeresére, mintegy 341 milliárd dollárra fog ugrani.  

„Egy olyan korban kérdezzük a fiatalokat arról, hogy mi szeretnének lenni, ha felnőnek, amikor még a fele sem létezik azoknak a foglalkozásoknak és iparágaknak, amelyekben esetleg dolgozni fognak” – hangsúlyozta Heather McGowan, aki jövőkorral foglalkozó munkastratégaként magánszemélyeknek és szervezeteknek segít felkészülni a negyedik ipari forradalomra.

A rohamos technológiai fejlődés során saját szemünkkel fogjuk megtapasztalni, hogyan alakítja át a világot a mesterséges intelligencia, a robotika és más áttörő fejlesztések.

A Világgazdasági Fórum által készített jelentés szerint a 2017-ben iskolapadba ülő gyermekek 65%-ának olyan munkája lesz, amely ma még nem is létezik, és amelyre az iskola nem fogja tudni felkészíteni őket. Az oktatásnak tehát muszáj alkalmazkodnia. McGowan szerint ez úgy lehetséges, ha a tudás átadásáról önmagunk képzésére helyezzük át a hangsúlyt. „A jövőben az alaptudást a tanulási és alkalmazkodási képességeink jelentik, ezek hiányában karrierünk pár éven belül zátonyra futhat” – vélekedik a szakember.

Robotok és kódolás – A jövő eszközei

Az oktatás új korszaka a taneszközök tekintetében is újabb követelményeket támaszt. Vegyük például a Cubetto-készletet. Ennek része egy kisméretű, fából készült robot, amelyet azzal tudnak a gyerekek mozgatni, hogy parancsokkal ellátott (például balra, jobbra vagy előre) tömböket illesztenek be egy táblába. A 225 dollárért kapható szett segítségével akár már a hároméves gyerekeknek is megmutatható játékosan a kódolás világa.

A Cubetto-készlet akár már 3 éves kortól segít a kódolás alapjainak a megismerésében

„Ez egy olyan képesség, amely bárhol alkalmazható, és alapjában véve a logikus, racionális gondolkodásra tanít” – mondta Filippo Yacob, a robotot kifejlesztő Primo játékgyártó cég vezérigazgatója.

Az ilyen eszközök hatékonysága ugyanakkor attól is függ, hogy mennyire képesek fenntartani a kisebbek figyelmét. „A gyerekek mókás kalandra vágynak, nem pedig házi feladatra” – véli Alex Klein, a Kano oktatás-technológiai vállalat vezetője.

A cég leghíresebb terméke, a Kano nevű mini PC-építő készlet. A tanulók a különböző egységeket egy lépésről lépésre lebontott útmutató segítségével illesztik össze, és miután működésbe hozták a számítógépet vagy tabletet, játszhatnak a különböző alkalmazásokon. Így például kódolást tanulhatnak, zenét komponálhatnak vagy játékokat tervezhetnek.

A Kano PC-készlet valójában egy „építsd magad” Windows számítógép

„A Kano áttörést jelentő lehetőségeket kínál a számítógépes oktatás területén. Továbbá lehetővé teszi a projekt alapú tanulást is, amely hozzájárul az együttműködési, a kreatív, a kommunikációs és a kritikus gondolkodási készségek fejlesztéséhez is” – összegezte Allen Tsui, az egyik londoni iskola tanára, ahol már használják ezt a készüléket.

Az Egyesült Királyságban a pedagógusok üdvözlik a technológiai alkalmazások elterjedését. Ezt mutatja a Promethean felmérése is, amely szerint idén a tanárok 54%-a használt valamilyen tech eszközt a tanításhoz, és 94%-uk úgy véli, hogy a technológia motiváltabbá teszi a tanulókat.

A tanulási környezet is nagyon fontos

Az innovatív alkalmazások nemcsak a gyerekek oktatását segíthetik, hanem egy jobb tanulási környezet megteremtését is. A dániai Velux és Leapcraft cégek például olyan közös projekten dolgoznak, amely során szenzorokat helyeznek el a tantermekben.

Kifejlesztették az AmbiNode-ot, ami nem más, mint egy kis fehér doboz. Az eszköz a zajt, a hőmérsékletet, a levegőrészecskéket és a szén-dioxid-szintet ellenőrzi. Az adatok egy okostelefon segítségével leolvashatóak, így a pedagógus vagy az intézmény üzemeltetője folyamatosan monitorozni tudja a tanulási környezetet.

A Salfordi Egyetem által készített jelentés szerint az olyan tényezők, mint például a természetes fény, a hőmérséklet vagy a levegő minősége is jelentősen befolyásolja az általános iskolások tanulási folyamatát. Méréseik szerint a megfelelő környezet kialakítása akár 16%-os javulást is eredményezhet.

Forrás: