Évről évre egyre többet segít a Digitális Iskola Program

Kapcsolódó cikkek

Évről évre egyre többet segít a Digitális Iskola Program

Így segíti a Vodafone az iskolákat: épül a digitális tanárok közössége

közszolgáltatás

2 perc

Ismét véget ért egy tanév a Vodafone Alapítvány Digitális Iskola Programjában. Az idei cél az volt, hogy minél több pedagógust vonjanak be a digitális eszközök használatának gyakorlatába, és fejlesszék a programban résztvevők digitális kompetenciáit. A kezdeményezésnek köszönhetően egy egyre szélesedő digitális tanári közösség épül Magyarországon.

A Vodafone Alapítvány által 2015-ben életre hívott program tervei között szerepelt a többi között a tanárok-diákok digitális kompetenciáinak növelése, valamint, hogy lehetővé tegye az elmaradottabb térségek tanulói számára is, hogy részesülhessenek a digitális világ nyújtotta lehetőségekből.

Működésének első évében a program elsősorban eszközöket és internetkapcsolatot biztosított a részt vevő iskoláknak. Ezt követően pedig az eszközhasználatra vonatkozó tudás átadása volt a fókuszban a tanulók digitális írástudásának növelése érdekében. A tudásépítéshez természetesen szükség van tanárokra is, hiszen a digitálisan képzett pedagógusok olyan kreatív és személyre szabott tananyagokat képesek összeállítani a diákok számára, amellyel később hatékonyan tudnak reagálni a társadalom és a munka világának technológiai változásaira.

A kutatási eredmények azt mutatják, hogy az IKT-eszközök használata önmagában nem növeli a pedagógiai hatékonyságot, a hatékony digitális oktatás a modern pedagógiai elvekkel karöltve, a konstruktív és játékosított szemléletet, a tanulói együttműködést és az oktatás személyre szabását előtérbe helyezve valósul meg. Épp ezért az alapítvány a program harmadik évében azt vállalta, hogy fejleszti a részt vevő tanárok digitális kompetenciáit, és megmutatja, hogy miként lehet beépíteni az infokommunikációs eszközöket a tanórákba.

A megújult Digitális Iskola Program eredményei önmagukért beszélnek: a részt vevő 25 iskolából összesen több mint 600 pedagógushoz jutott el a szakmai anyag.

„Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy nem elég az eszköz és az internetkapcsolat, szükség van arra, hogy a pedagógusokat praktikus segítséggel lássuk el. A kérdés már nem az, hogy használják-e az IKT-eszközöket, hanem az, hogy hogyan használhatják jól” – mondta Váczi Dorka digitálispedagógia-szakértő, a program Főállású Angyala.

  • Idén tavasztól kidolgozott szakmai anyag segíti a tanárokat a digitális eszközök használata kapcsán felmerülő hogyan, mit, mikor, mennyit? kérdések megválaszolásában.
  • Havi rendszerességgel módszertani és technikai jó tanácsokat olvashatnak az eszközök helyes használatától a tanításba való beépítési lehetőségeken keresztül a különböző applikációk használatáig.
  • Majd a szakmai anyaghoz kapcsolódóan kihívásokat teljesítenek, amiket le is tesztelnek a tanórákon.

Ha elakadnának, kérdéseiket bármikor feltehetik a Főállású Angyalnak, és egymással is megoszthatják a tapasztalataikat. Az egyelőre egy Facebook-csoportban zajló tudásmegosztás olyan jól működik, hogy ezt a Digitális Iskola Program ősztől egy másik, külön erre a célra kifejlesztett platformra kívánja áthelyezni.

Az elmúlt hónapok tapasztalata alapján a Vodafone Alapítvány kitűzött célja, hogy a jövőben a tudásmegosztás révén minél több pedagógust vonjanak be a tudásmegosztó digitális tanárok közösségébe.