Európai stratégia készül a digitális készségek oktatásáról

Európai stratégia készül a digitális készségek oktatásáról

Európai stratégia készül a digitális készségek oktatásáról

közszolgáltatás

2 perc

December 2-án virtuális nyitóülésen hirdették ki az Európai Szoftverkészség-fejlesztési Szövetség (ESSA) megalakulását.

A 26 ágazati partner együttműködésével létrejövő szövetség célja az új európai szoftverkészség-fejlesztési stratégia és szakképzési tanterv kidolgozása és végrehajtása. A szövetség így kívánja kezelni az európai szoftverágazat munkaerőhiányát, mely visszafogja az infokommunikációs szektor növekedését.

Írországtól Görögországig különböző szakképzési intézmények, iparági érdekképviseletek és a privátszektor olyan képviselői, mint az Amazon, az Adecco az Nvidia vagy a Codecool Programozóiskola tömörültek szövetségbe.

A négy évig tartó projektet a tagállamok által felállított Digitaleurope szervezet koordinálja, és az Európai Bizottság támogatja az Erasmus+ programon keresztül. Magyar részről a Codecool mellett a Budapesti Műszaki Egyetem és az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) csatlakozott az ESSA alapítóihoz.

Jelenleg az európai munkaerő 52 százalékának lenne szüksége átképzésre a Digitaleurope felmérése szerint. Ez talán a legegyértelműbben a szoftverfejlesztés területén mutatkozik meg. A technológiai innováció megváltoztatta az informatikai infrastruktúrák tervezésének, kivitelezésének és üzemeltetésének életciklusát.

Napról napra új technológiák jelennek meg: felhő, mesterséges intelligencia, dolgok internete, kiberbiztonság, blokklánc, melyek túlnyomórészt szoftveralapú fejlesztéseket követelnek. A folyamatosan változó technológiai követelményekkel azonban az oktatás és szakképzés nem tud lépést tartani.

Így az infokommunikációs szektor megfelelően képzett szakemberek iránti keresletét egyre nehezebb kielégíteni, ami az iparág versenyképességére, innovációs készségének növelésére is hatással van. A piaci szereplőknek rövidebb és hatékonyabb oktatási ciklusokra van szüksége, valamint szorgalmazzák a képzési oldal és a munkaadók igényeinek jobb összehangolását is.

„Saját korábbi tapasztalatunk, de az iparágban is többen osztják azt a véleményt, hogy túl nagy idő telik el a képzési igény felmerülése és jóváhagyott oktatási programok beindulása között, és a kínálat még így sem feltétlen találkozik a kereslettel. Ezért indokolt a rugalmasabb, rövidebb, változatosabb tanulási útvonalak kialakítása” – magyarázta Boda József, a Codecool társalapító-ügyvezetője.

A szövetség célja, hogy egy olyan innovatív és átfogó szakképzési tervet állítsanak össze, amely a különböző munkakörökre testre szabható, valamint tartalmazza azokat a kompetenciákat, tudást és készségeket, amelyre a munkaerőpiacnak szüksége van.  

A projekt elején a piaci és üzleti igények elemzése történik, hogy valós adatokra alapozhassák mind a stratégia, mind a szakképzési programok fejlesztését. A tanterv és a tananyagok felvértezik a tanulókat az ICT-szektorban szükséges kompetenciákkal, és ezek megszerzését EU-szerte elismert tanúsítványokkal igazolhatják.

Az ESSA-projekt keretein túlmutató további fejlődés érdekében a tagok hosszú távú stratégiát dolgoznak ki. Emellett létrejön az Európai Szoftverkészség-fejlesztési Közösség, amely online platformot biztosít a szoftveripar és a szakképzés közötti diskurzusra, a tudásmegosztásra és a best practice-ek terjesztésére, így biztosítva a projekt eredményeinek uniós szintű elfogadását és hasznosítását.