A koronavírus nyertese az e-kereskedelem?

A koronavírus nyertese az e-kereskedelem?

A koronavírus nyertese az e-kereskedelem?

kereskedelem

2 perc

Miközben a járvány miatt a gazdaság több területe is szinte teljesen leállt, a kialakult helyzet sebességváltásra késztette az online kereskedelmet. Az új vásárlók megjelenése és a karácsonyi szezont idéző csomagszámok vajon meddig tartják lendületben az e-kereskedelmi piacot? – ezekkel is foglalkozott felmérésében a GKI Digital.

A járvány eredményeképp március közepe és április vége közötti másfél hónap során – csupán a termékrendelések tekintetében – több mint 50 ezer új vásárló jelent meg a hazai online kiskereskedelmi piacon. Ezzel az aktív, online vásárló felnőtt lakosság száma már eléri a 3,35 millió főt. A bővülés mértékét érzékelteti, hogy 2019-ben 8 hónap alatt nőtt organikusan ilyen mértékben az új belépők száma, mint most a vírushelyzet hatására alig másfél hónap alatt.

Ötödével megugrott a forgalom

Bár a koronavírus csak március második felében tört be a lakosság hétköznapjaiba, az e-kereskedelem első negyedéves eredményeire így is hatással volt: a kereskedők három hónap alatt mintegy 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek, bruttó 149,6 milliárd forint értékben.

A piac egészére nézve ez rendelési számban 15,9%, míg értékben 21,4%-os bővülést jelent a tavalyi első negyedévhez viszonyítva.

A magyar szektor szerencsésnek mondható: több európai országgal ellentétben a magyar kormány nem függesztette fel az online kiskereskedelmet, így a szektor bővülése a második negyedévben még látványosabb lehet. A GKI Digital várakozásai szerint ez akár rekord közeli, 34-35%-os növekedést is jelenthet az áprilisi-júniusi időszakban.

Számolva az év második felére várt vásárlóerő-csökkenéssel és gazdasági recesszióval, az éves online forgalom tekintetében drasztikus változások helyett valószínűleg inkább csak átrendeződések lesznek. Azonban az első két negyedév megnövekedett vásárlói bázisa és rendelésszáma összességében segíthet abban, hogy ez a szektor az év második felében is tartani tudja a növekedés gyorsuló dinamikáját. Így a piac a mostani kilátások alapján (a tavalyi 16%-os bővülést követően) éves szinten mintegy 25%-kal növekedhet.

Jól fogytak az okostévék is

Az online áruházakban március közepe óta tapasztalható többletforgalom jellemzően három különböző vásárlói magatartás eredménye:

  • Átterelődés: a megnövekedett kereslet nagy része a hagyományos üzletekből csatornázódott át – részben az élelmiszerboltokból, másrészt a bezárt vagy csökkentett munkarendben működő áruházakból.
  • Előrehozott költés: a forgalom másik része tervezett, de előrehozott vásárlás. Idetartoznak a szórakoztató elektronikai cikkek, azon belül is a Netflix-, YouTube- és HBO GO-képes okos TV-k. Ezek értékesítési „főszezonját” a végül elhalasztott foci-EB és olimpia jelentette volna. Továbbá a normál esetben jellemzően csak a tavasz végén beinduló otthon-kert-barkács termékek iránti kereslet is érezhetően emelkedésnek indult már márciusban.
  • Extra költés: természetesen volt egy olyan része is a vásárlásoknak, amely valójában pluszt jelentett. Ilyenek például a távmunkához kötődő számítástechnikai eszközök, az otthon is használható sportfelszerelések, sporteszközök, továbbá a játékok, videojátékok és a főzéshez vagy éppen otthoni hajápoláshoz kapcsolódó eszközök.