Így segíthet a betegeknek a leghatékonyabban a telemedicina

Kapcsolódó cikkek

Így segíthet a betegeknek a leghatékonyabban a telemedicina

Így segíthet a betegeknek a leghatékonyabban a telemedicina

egészség

3 perc

A világjárvány bebizonyította, hogy a virtuális orvoslás kiválóan alkalmas számos egyszerű vizit kiváltására anélkül, hogy az ellátás minősége sérülne.

Európában a koronavírus-járvány előtt a távegészségügy és a telemedicina szolgáltatások még kevésbé voltak népszerűek, a szolgáltatók és a betegek is számos akadályba ütköztek, ha távolról szerettek volna egészségügyi szolgáltatásokat igénybe venni.

A növekvő koronavírus fertőzöttség és a személyes ellátást korlátozó lezárások miatt az utóbbi másfél évben viszont nagyobb rugalmasságra volt szükség az egészségügyi ellátásban, ennek köszönhetjük a telemedicina-szolgáltatások ugrásszerű fejlődését. Ma már elérhetőek a telediagnosztika, telerehabilitáció, telediabetológia, telepszichiátria, telekardiológia szolgáltatásai.

Az OECD „Health at a Glance: Europe 2020” riportja szerint a telemedicina alkalmazása jelentősen megnőtt számos országban a járvány első szakaszában. 2020 márciusában Franciaországban például 500-szorosára növekedett az ilyen típusú heti vizitszám. Elmondható, hogy Magyarországon is jelentős növekedést értek el a távegészségügyi szolgáltatások az elmúlt hónapok során.

A Prima Medica Egészséghálózat a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Intézet bevonásával felmérést készített. A lakosságot reprezentáló vizsgálatban 500 fő számolt be tapasztalatairól, akik közül 42 százalék vett már részt valaha távkonzultáción. A válaszadók legtöbbje telefonon lépett kapcsolatba az orvosával, a digitális megoldások használata ugyanakkor egyelőre még kevésbé volt jellemző a magyar lakosságra.

A kutatás kitért arra a kérdéskörre is, hogy mennyire voltak elégedettek a betegek a távkonzultáción tapasztalt szolgáltatásokkal, melyre 56 százalékuk pozitív választ, a megkérdezettek egyharmada pedig semleges visszajelzést adott.

„A központjaink telemedicina betegforgalmi adatait elemezve azt látjuk, hogy a járvány bizonyos szakaszaiban egyértelműen megnőtt az igény erre a szolgáltatásra, vagyis a páciensekben van nyitottság arra, hogy kihasználják a távgyógyítás előnyeit. A március 16-i héten a telekonzultációk száma az ellátásaink 38 százalékát tették ki, mostanra viszont ez az arány 10 százalékon stabilizálódott. Ami azt jelenti, hogy 10 betegünkből 9 még továbbra is inkább a személyes vizitet választja, ha erre lehetősége van. Ugyanakkor a felmérés rámutat arra is, hogy minden második magyar nyitottan áll hozzá a távkonzultációs lehetőségekhez, éppen ezért fontos célkitűzés számunkra, hogy felkészítsük a pácienseinket a különböző digitális platformok használatára” – összegzi tapasztalatait dr. Babai László, az Egészséghálózat alapítója.

Kiegészíti, de nem helyettesíti a személyes orvos-beteg kapcsolatot

A távegészségügy számos olyan eszközt és technológiát foglal magában, amelyek hatékonyan biztosítják a betegek ellátását. A telemedicina a távgyógyászat egy alcsoportja, idetartozik minden orvosi vizit, amely személyes érintkezés nélkül, valamilyen telekommunikációs eszközön keresztül megy végbe, a telefonos receptfelírástól kezdve a videóhívás keretében történő leletértékelésig.

„A távegészségügy az egészségügyi szolgáltatások többségét nem fogja tudni helyettesíteni, mégis fontos és egyre növekvő szerepet fog játszani a jövőnkben. A realitások talaján kell maradnunk és tisztán kommunikálni a páciensek felé, hogy mit várhatnak el a telemedicinától” – emelte ki dr. Babai László.

„Tapasztalataink szerint a telemedicina a már jól bejáratott orvos-beteg kapcsolatban működik a legjobban, ott, ahol a kapcsolat már meg van alapozva, és a kommunikáció és a technológiai felkészültség is mindkét fél részéről adott” – véli dr. Szélessy Zsuzsanna hematológus-belgyógyász, a Trombózis és Hematológiai Központ orvosa is.

 „A gyakori megfigyelést igénylő betegségek kezelése során a pácienseink utógondozásában rendkívül hasznos a távorvoslás, mint lehetőség. A különböző laborvizsgálatok eredményének átbeszéléséhez, illetve bizonyos kontrollvizsgálatok elvégzéséhez ugyanis nem feltétlen szükséges a betegnek vidékről felutaznia csak azért, hogy megbeszélhessük egymással, hogy az eredmények alapján milyen változást látok az állapotában, vagy hogy ő elmondhassa, hogy a különböző tünetei a megbeszélt kezelés hatására miképp alakulnak” – tette hozzá.