Mérsékelheti az egészségügy leterheltségét a távgyógyítás

Mérsékelheti az egészségügy leterheltségét a távgyógyítás

Mérsékelheti az egészségügy leterheltségét a távgyógyítás

IoT Podcast

3 perc

Jól érzékelteti a telemedicina iránti növekvő igényeket, hogy a DokiApp fejlesztés tavaly két díjat is elnyert. Az egészségügyi alkalmazás a Vodafone Digitális Díj egyik fődíjasa lett, év végén pedig a Magyar Marketing Szövetség az év applikációjának választotta.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

Az online egészségügyi technológia piaca évről évre növekszik, a koronavírus-járvány miatt pedig világszerte exponenciálisan megnőtt az igény az ilyen típusú megoldások használatára. A hazai startup fejlesztése egy olyan telemedicina-szolgáltatás, amely segítségével a felhasználók videótelefonáláson keresztül, pár perces várakozás után bárhol, bármikor konzultálhatnak orvosokkal és pszichológusokkal.

A DokiApp tavaly ősszel a Digitális Társadalom kategóriában lett a Vodafone Digitális Díj fődíjasa. Hamarosan újra lehet pályázni a Digitális Díjra. A kiírás részletei a Vodafone Magyarország Alapítvány honlapján és Facebook-oldalán lesznek elérhetők.

A Trend FM IoT Zóna műsorában a DokiApp alapító-ügyvezetője elmondta: tavaly összesen 65 milliószor jártunk háziorvosnál Magyarországon. Ezeknek az orvos-beteg találkozóknak a 80 százaléka meg is állt az alapellátásnál, vagyis a páciensnek nem kellett később szakrendelésre vagy például képalkotó diagnosztikára mennie

Már az is érezhető előrelépés lenne, ha a 80%-ból jelentős százaléknak nem feltétlenül kellene háziorvoshoz mennie rögtön. Gyakran ugyanis enyhe tünetekről van szó, amelyeket fizikai vizsgálat nélkül, telemedicina-szolgáltatáson keresztül is lehet kezelni vagy tanácsot lehet adni.

Gyorsabb segítség és rövidebb betegút

A DokiAppot Somogyi Tibor még jóval a pandémia előtt álmodta meg, a fejlesztői munka 2018-ban indult el. A cél egyértelmű volt: amikor lehetőség van erre, akkor le kell rövidíteni azt az utat és időt, amíg a páciens először tud szakemberrel beszélni.

Az eHealth, vagyis az egészségügy digitális térbe való kiterjesztése egyáltalán nem újszerű elgondolás, világszerte nagy fejlődési potenciál rejlik benne. „A telemedicina definíciója, hogy infokommunikációs technológiát használ olyan megoldásokra, ahol az orvosi vagy egészségügyi résztevékenység teljesülhet. Ilyen például a diagnózis felállítása és a tanácsadás. Nyilván egy lüktető artériára nem jelent megoldást, de a háziorvosi alapellátásban jelentkező panaszok, valamint a különböző bőrproblémák és gasztroenterológiai kérdések esetében gyors segítség vagy útmutató lehet az online konzultáció” – magyarázta a startup alapítója.

A megnyugtatás céljából sem utolsó

Az applikációban a páciensek az internetes felületen keresztül adhatják le az igényüket, ami nem egyenértékű az időpontfoglalással. Ha van éppen elérhető szakember, akkor azonnal elkezdődhet a videóhívás. Nemcsak fizikai panaszokkal lehet felkeresni az applikációt, hanem lelki problémák esetén is.

Alapvetően, hogyha valamilyen szokatlan, kellemetlen tünetet észlelünk magunkon, hajlamosak vagyunk megijedni, bepánikolni. Ekkor keresik fel sokan a háziorvost, pedig lehet, hogy a panaszuk sokkal könnyebben gyógyítható, mint ahogy azt elsőre gondolnák. Ilyenkor is kapóra jöhet a „távgyógyítás”.

Egyre több kiegészítő funkciót vehet át a telemedicina

Az alkalmazásban található egy egészségügyi panaszlista, ezek közül választhatnak a jelentkezők. Az elérhető orvosok egy alapos követelményrendszeren esnek át, mielőtt csatlakoznának a platformhoz. A DokiApp jelenleg 25 szerződött orvossal és pszichológussal áll kapcsolatban.

A másik oldalon eddig 4000 páciens regisztrált az applikáció felületén, jelenleg 18 év felett van erre lehetőség. „Egyszer egy középkorú páciens beszélgetett az egyik orvosunkkal. Majd a konzultáció végén odahívta a nagymamáját is, hogy mivel a nagyi régen járt rendelésen, így ő is konzultáljon egyet a doktorral” – mesélt egy nem szokványos történetet Somogyi Tibor.

Hallgassa meg az interjút az IoT Zóna Souncloud-oldalán