Az IoT pörgetheti fel a digitális egészségügy térhódítását
Az IoT pörgetheti fel a digitális egészségügy térhódítását
2022. július 20.
A brit Nemzeti Egészségügyi Rendszer (NHS) az elektív, ütemezhető beavatkozások terén jelentős lemaradással küzd a világjárvány miatt. Ez azt jelenti, hogy az ellátás minőségével elégedettek aránya körülbelül 71%-ra esett vissza, és csak 53%-uk elégedett az egészségügyi szolgáltatás mai működésével.
A kormány ugyanakkor arra koncentrál, hogy többet fektessen be az egészségügyi szolgáltatásaikba, és különösen az egészségügyi technológia kap prioritást. A 2021-es riport az egészségügyi kiadások jelentős növekedését mutatta ki, és 2024/2025-ben a napi kiadások reálértéken 13%-kal magasabbak lesznek, mint 2021/2022-ben. Valójában 2024/2025-re az egészségügyre fordított napi kiadások a közszolgáltatásokra fordított összes napi kiadás 39%-át teszik ki, szemben a 2009/2010-es 29%-kal.
Az IoT proaktívabbá teheti az ellátást
Technológiai szempontból a Dolgok Internete (Internet of Things) jobb egészségügyi megoldásokat és szolgáltatásokat tesz lehetővé. Manapság az okostechnológia támogathatja, hogy a szakemberek körültekintőbbek legyenek, és proaktív módon lépjenek kapcsolatba a betegekkel.
A viselhető IoT-eszközökről gyűjtött adatok segíthetnek az orvosoknak a betegek számára legmegfelelőbb kezelési eljárás meghatározásában és jobb eredmények elérésében. A kórházakban az érzékelőkkel ellátott IoT-eszközöket orvosi berendezések (kerekesszékek, defibrillátorok, porlasztók, oxigénpumpák és egyéb megfigyelő készülékek) valós idejű helyének nyomon követésére használják.
Mivel a kórházi látogatások száma korlátozott volt, a távfelügyeleti (RPM) és a távgondozási szolgáltatások jelentősebbé váltak a világjárvány alatt, és ahelyett, hogy teljes körű visszatérés lenne a személyes találkozókra, a távmegoldások alkalmazása várhatóan továbbra is ezen a növekedési pályán marad. A legtöbb egészségügyi szolgáltató célja, hogy összekapcsolt ellátást biztosítsanak minden olyan otthonban, ahol szükség van rá, amire jóval nagyobb az igény, mint a legtöbben gondolnánk. Például világszerte minden harmadik ember magas vérnyomásban szenved, ami pontos napi monitorozást igényel a súlyos betegségek megelőzése érdekében.
A hagyományos monitorozás erőforrás-igényes és költséges
A régi típusú, hosszú távú állapotfigyelés jelentős terhet róhat a szolgáltatókra, korlátozó és kényelmetlen lehet a betegek számára, ezért egyértelműen a távfelügyelet és a távgondozás jelenti a jövőt. Lehetővé teszik a betegmonitorozást még a nehezen elérhető helyeken is. Így például a rendszer a felhőbe küldi az adatokat az orvosi csapatoknak, a szakemberek pedig könnyen áttekinthetik a méréseket, és szükség esetén intézkedhetnek.
Ezeknek a megoldásoknak a sikere azonban nagymértékben függ az eszközök csatlakoztathatóságától, pontosságától és az egyszerű használhatóságtól. A célpiac jellemzően idősebb emberekből áll, akik kevésbé bíznak a technológiában. Ez azt jelenti, hogy az egészségügyi szolgáltatóknak akadálymentesebbé és felhasználóbarátabbá kell tenniük a távolról elérhető technológia használatát, hogy a betegek egyszerűen bekapcsolhassák az eszközöket, és leolvashassák az adatokat anélkül, hogy aggódniuk kellene például a hibás Bluetooth-kapcsolatok miatt.
Ez azért fontos, mert – a páciensélmény valódi forradalmasításához – az orvosoknak napi vérnyomás-, vércukorszint-, pulzoximetriás-, testsúly- és hőmérsékleti mérésekre van szükségük, hogy gyorsan felismerjék a változást, és ápolót küldjenek ki, beteget hívjanak be, illetve szükség esetén módosíthassák az ellátási terveket.
A bizalom is kulcstényező
Fontos, hogy a pácienseknek bízniuk kell az általuk használt eszközben is, és a bizalom romlik, ha akadozik az online csatlakozás, és a készülék nem továbbítja a pontos adatokat. Ez befolyásolja az adaptálást, és azzal járhat, hogy a felhasználók mindkét oldalon visszafordulhatnak a kevésbé kényelmes alternatívákhoz.
Sok távoli betegmegfigyelő cég Bluetooth-t használ a csatlakoztatásra, de a tapasztalat alapján ez a technológia nem biztosítja a szükséges megbízhatóságot. Éppen ezért sokan a mobilkapcsolatot tartják a legjobb megoldásnak a szükséges lefedettség és kapcsolati megbízhatóság biztosítására.
Digitális átállás 2025-ben
Egy másik trend a távellátásban a celluláris kapcsolódást ösztönzi, és az analóg riasztórendszerekről digitálisra való átállást helyezi fókuszba. Az egyén otthonában elhelyezett távgondozási riasztóberendezés lehetővé teszi a gyors segélyhívást. Ezekre a hívásokra egy riasztást fogadó központ (ARC) kezelője válaszol, aki támogatja a felhasználót a probléma telefonos megoldásában, vagy további helyszíni segítséget kér.
A hagyományos analóg riasztóeszközök hangjelzések küldésére és fogadására támaszkodnak, hogy kommunikáljanak a központtal, lehetővé téve számukra, hogy megértsék a kapott riasztás típusát, és ennek megfelelően rangsorolják. Ezek a közösségi riasztók körülbelül 50 éve működnek, és analóg vezetékes vonalakat használnak a csatlakozáshoz. Ma az Egyesült Királyságban körülbelül 1,7 millió idős és segítségre szoruló ember támaszkodik ezekre a rendszerekre. Az új jogszabály azonban azt jelenti, hogy a szektornak gyorsan kellene lépnie az új digitális rendszerek bevezetése érdekében, mivel az analóg hálózat 2025-re megszűnik.
Sokan azonban tévesen értelmezték ezt az átállásra való felkészülés céldátumaként, holott a valóságban ez az összes meglévő analóg hálózati infrastruktúra végleges átállásának dátuma. Valójában 2020 decemberében megkezdődött a telefonközpontok fejlesztése, és ennek eredményeként csak nőni fog a digitális technológiára való váltás kényszere.
Ez azt jelenti, hogy sok távgondozási rendszert frissíteni kell vagy le kell szerelni, hogy fenntartsák a felhasználóknak nyújtott szolgáltatásokat. Továbbá a szervezeteknek a továbbiakban nem szabad olyan egészségügyi riasztókat beszerezniük, amelyek csak analóg kommunikációval tudnak kapcsolatot létesíteni, hanem hibrid eszközökre van szükség, amelyek analóg és digitális protokollokban egyaránt kommunikálnak mobil kapcsolaton keresztül.
Jobb támogatási teljesítmény és ügyfélélmény
A mobilkapcsolat kiváló csatlakozási alternatíva a Wi-Fi-hez képest, mivel hálózati redundanciát kínál. Ha az egyik hálózat nem működik, a SIM átválthat egy másikra, így nincs kapcsolatvesztés. Felhasználói szempontból ez nagyon egyszerű: a távgondozási megoldásba beágyazott SIM-kártya van beépítve, amely közvetlenül a dobozból csatlakozik és működik, szemben a Wi-Fi-vel, amely jelszavakat és egyebeket igényel.
Forrás: