Külön szigetet kaphatnak az önjáró autók

Külön szigetet kaphatnak az önjáró autók

Külön szigetet kaphatnak az önjáró autók

autó

2 perc

A sofőr nélküli járművek fejlesztése rendkívüli mértékben felgyorsult, de a törvényi háttér kialakítása ennél lassabban halad. Az ellentmondás feloldására az apró Man sziget kormányzata vállalkozik.

Az 572 négyzetkilométeres sziget független kormányzó és törvényhozó hatalommal bír, nem része sem az Egyesült Királyságnak, sem az EU-nak. Bár csupán 800 kilométer hosszú útszakasszal rendelkeznek, de a kis létszámú törvényhozásuk gyors ügyintézést biztosíthat, így területük ideális kísérleti pályája lehetne az önjáró autóknak.

A sziget eddig is híres volt különleges közúti rendszabályozásáról: az utakon nincs sebességkorlátozás, jogilag nem létezik gyorshajtás, ezért népszerű a raliversenyzők körében, és több híres bajnokságot is rendeznek itt.

Elképesztő baleseti statisztikát hoztak össze a Google autói

Más szempontból is ideális ez a zárt terület: a tesztek során az utakat követő autók egyszerűen képtelenek lesznek kívül menni a területen.

Phil Gawne helyi közlekedésügyi miniszter szerint a törvénykezés felkészítése mindössze pár hónapot venne igénybe. Ez alatt nemcsak a megfelelő szabályozást beszélhetnék meg a gyártókkal, de különböző ösztönző megoldásokat is kitalálhatnának, például kedvezményes bérleti díjú gyár- vagy raktártelepeket biztosíthatnának a fejlesztők számára.

Ha minden az elképzeléseik szerint alakul, már idén nyáron átvehetik náluk az utakat az önjáró autók, amelyek ezzel egy újabb területen is élesben bizonyíthatnák hasznosságukat. Az ötlet mellett szól az is, hogy a gyártók az amerikai nagyvárosokhoz képest kisebb létszámú (körülbelül 90 ezer fős) lakosság visszajelzéseit gyorsabban fel tudják dolgozni.

Természetesen Man is jól járna az egyezséggel: a sziget így is nagyrészt a turizmusra épült, és ugyan eddig inkább a lovas kocsik vonzották a látogatókat, valószínűleg az önjáró autók is számtalan érdeklődőt csábítanának hozzájuk.

Thilo Koslowski, a Gartner elemzője ugyanakkor nem látja ilyen optimistán a lehetőségeket. Úgy véli, hogy a gyártók a sziget helyett sokkal inkább a nagyvárosokban tesztelnék az önjáró kocsikat, ahol nagyobb figyelmet generálhat egy ilyen projekt.

A Dél-Karolinai Egyetem jogi professzora szerint más problémák is akadnak. Szerinte tévhit, hogy azok az országok, amelyek elfogadták az önjáró autóval kapcsolatos törvényeket, bármennyivel előrébb járnának. 2015-ben a Google például Kalifornia után Texas államban folytatta saját modelljeinek tesztelését, holott az állam addigra még nem készült el saját törvényeivel.

Forrás: Washington Post