Szabály készül a sofőr nélküli autókra

Szabály készül a sofőr nélküli autókra

Szabály készül a sofőr nélküli autókra

autó

2 perc

Kalifornia állam – a világon elsőként – olyan irányelveket dolgozott ki, amelyek kifejezetten a pilóta nélküli gépjárművek közlekedését szabályozzák. Mindez újabb komoly előrelépés afelé, hogy a jövőben számítógépek vegyék át az emberi sofőrök szerepét.

Az amerikai jogalkotók az egyelőre még csak vázlatos jellegű irányelvekkel nem mentek olyan messzire, mint ahogy azt egyes cégek remélték. Az új előírások ugyanis egyelőre csak azt tiltják egyértelműen, hogy olyan önműködő autók jelenjenek meg az utakon, amelyekben nem található kormánykerék.

Ázsia is rákapcsol az önjáró autókra

A sofőr nélküli kocsikat napjainkban még csak bizonyos vállalatok – például a Google, a Mercedes Benz és a Toyota – különleges tréningen átesett kollégái használhatják, ugyanakkor a frissen elkészült szabályozás már javaslatot tesz rá, hogy az autók szélesebb körben is elterjedjenek.

Ez például lehetővé tenné a gyártóknak, hogy a nagyközönség számára, magánszemélyeknek is bérbe adjanak pilóta nélküli gépkocsikat. Ennek a változásnak köszönhetően rengeteg valós idejű adatot lehetne gyűjteni a járművek teljesítményéről, és arról, hogyan reagálnak bizonyos közlekedési szituációkban. 

Nem lehet hátradőlni

Annak, aki saját maga is szeretne egy sofőr nélküli autó vezetőülésébe pattanni, egyrészt szüksége van egy hagyományos jogosítványra, valamint egy olyan kiegészítő tanúsítványra, amelyet a DMV (az Egyesült Államok közlekedésügyi hivatala) bocsát ki a vezető számára. Ebben jóvá kell hagyniuk, hogy az illető önműködő járművet vezessen. A sofőr természetesen nem dőlhet hátra kényelmesen a vezetőülésben, és érdemes azért az utat is figyelemmel kísérnie.  

A vezetőnek minden pillanatban készen kell állnia arra, hogy – szükség esetén – átvegye az irányítást a számítógéptől, ha bármilyen probléma felmerül. Emellett a sofőr lesz felelős a jármű biztonságos üzemeltetéséért is, illetve neki kell megváltania az utazáshoz szükséges összes jegyet – például az autópálya-, vagy a parkolójegyet.

Az autógyártók sem maradhatnak tétlenek: igazolniuk kell, hogy a kocsi biztonságos, és egy harmadik fél által elvégzett biztonsági tesztnek is alá kell vetniük az autókat, amely során a járműveknek olyan manővereket kell végrehajtaniuk, amelyek mindennaposak az utakon. 

Kalifornia útjain már napjainkban is több mint 100 pilóta nélküli gépjármű van használatban. Csaknem háromnegyedük a Google X tulajdonát képezi, és napi szinten tesztelik őket a vállalat Mountain View-i központja környékén.

A keresőóriás számos autója vezető nélkül is képes bármilyen útvonalat bejárni, de a cég dolgozói ettől függetlenül bármikor átvehetik felettük az irányítást meghibásodás esetén. Az egyelőre "piszkozatnak" számító előírásoknak még át kell menniük egy nagyjából fél évig tartó jogalkotási folyamaton, így legkorábban 2016 második felében iktathatják törvénybe őket. 

Forrás: CIO