Digitális jövőkép a hazai közutakon

Digitális jövőkép a hazai közutakon

Digitális jövőkép a hazai közutakon

autó

3 perc

A közútkezelésben is egyre nagyobb szerepe van a digitalizációnak. Olyan rövidítések és szavak jelentek meg, mint a C-Roads, a CEDR, PIARC, ETSI, ITS, RSU vagy 5G. Hol és hogyan kapcsolódik be a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az autonóm autóvezetés támogatásába? Miért mondhatjuk el magunkról, hogy Európán belül is élen járunk a jármű és infrastruktúra közötti kommunikációs technológiák tesztelésében és kiépítésében? A többi között ezekről a témákról tartott a jelenlegi pandémiás helyzet miatt online workshopot a Magyar Közút, a Budapesti Műszaki Egyetem és a Commsignia.

A Magyar Közút előadói bemutatták, hogyan változtatják meg egy kívülről hagyományosnak tekinthető szektor mindennapjait a modern technológiák és ezen kihívásokat hogyan kezelik. Betekintést adtak több hazai és nemzetközi szervezet erőfeszítéseibe, a közútkezelői munkát jelentősen befolyásoló új trendekbe, az önvezető autózás felé vezető folyamatokba és különösen a jármű és infrastruktúra közötti kommunikáció területébe.

A vállalat nagy hangsúlyt fektet az együttműködésekre, mind az oktatás, kutatás és fejlesztés terén, valamint az ipari kapcsolatokra is. Emellett részt vesznek a munkavállalók számos nemzetközi és hazai szervezet munkájában, ami a tudástranszfert és a külföldi tapasztalatok, jó gyakorlatok hazai alkalmazását segíti elő.

A digitalizáció térnyerésével a klasszikus közútkezelői munka is egyre inkább adatvezéreltté válik, segítve ezzel a döntés előkészítést, a közúti infrastruktúra teljesítményének értékelését és az utastájékoztatást is. Jól felfogott érdeke a közútkezelőnek, hogy igyekezzen a digitalizációban rejlő lehetőségeket kihasználni, de ennek alapja a megfelelő minőségű adat és a megfelelő vállalati kultúra.

Egymással kommunikáló járművek és infrastruktúrák

Ugyanakkor nemcsak tervezés, hanem már konkrét projektek megvalósítása is folyamatban van. Győrben például befejeződött a jármű és infrastruktúra közötti fejlesztési munka kivitelezése. Így a kisalföldi megyeszékhely lesz az első hazai település, ahol jelzőlámpákkal szabályozott kooperatív rendszert építenek ki hosszabb szakaszon a még biztonságosabb közlekedés érdekében. A rendszer a tervek szerint 2021. első negyedévében élesedhet.

A győri pilot projektben elérhető lesz az optimális sebesség ajánlása zöld jelzéshez, a zöld jelzésből hátralévő idő mutatása, tilos jelzés megsértésére figyelmeztetés és néhány gyorsforgalmi úton kiemelkedően fontos szolgáltatás is, amelynek van városi relevanciája, mint például a figyelem felhívása torlódásra, úton folyó munkákra vagy az időjárási körülményekre.

A Commsignia kiemelte, hogy az útkezelők és a városvezetők világszerte felismerik a járműkommunikáció, a V2X technológia jelentőségét, mellyel növelhetik a közlekedés biztonságát, optimalizálhatják a forgalmat. A budapesti központú, magyar mérnököket foglalkoztató társaság ehhez biztosít eszközöket, melyeket a hazai autópályák mentén és Győrben is alkalmaznak.

Jól mutatja a járműkommunikáció iránti növekvő érdeklődést, hogy a Commsignia számos más régióba szállít V2X-megoldásokat, például Csehországba és az Egyesült Államokba. A prezentáció itt érhető el.

Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékvezetője a sajtóbeszélgetés kapcsán kiemelte a Magyar Közút és a Műegyetem kutatási együttműködéseinek fontosságát. Az egyik ilyen az M86-os autóút időszakos lezárásához kapcsolódik melynek keretében az érzékelőkkel felszerelt intelligens közúti infrastruktúra és az autonóm közúti járművek együttműködését vizsgálták a még biztonságosabb közlekedésért.

A tanszékvezető az online előadásában bemutatta a Mobilitás Platform felépítését és működését is, mely a ZalaZONE tesztpályához kötődő, de azon túlmutató feladatokkal foglalkozik.

Például ennek keretében működik a Közúti Infrastruktúra munkacsoport, melyet Tomaschek Tamás, a Magyar Közút forgalomszabályozási csoportvezetője irányít. A munkacsoport feladata többek között az okosutak műszaki követelményeinek meghatározása, hogy például az M76-os autópálya olyan okosút lehessen, amit ma a technika állása lehetővé tesz.

A workshop előadásai itt érhetőek el.