Még másfél év kell a covid-sokkból való talpra álláshoz

Kapcsolódó cikkek

Még másfél év kell a covid-sokkból való talpra álláshoz

Még másfél év kell a covid-sokkból való talpra álláshoz

pénzügy

2 perc

Jó hír ugyanakkor, hogy a digitális és a fenntarthatósági átállást sürgető európai vállalatok rövidebb időn belül, megerősödve hagyják maguk mögött a koronavírus okozta válságot – derül ki az Accenture kutatásából.

A The Davos Agenda hetében kiadott jelentés (Duplázás Európában: a versenyképességet erősítő kettős stratégia) azt mutatja, hogy az európai cégvezetők szerint átlagosan 18 hónapra lesz szükség ahhoz, hogy ugyanolyan nyereségszinteket érjenek el a kontinens vállalatai, mint a világjárvány kitörése előtt.

Ellenállóképesség és növekedési kilátások tekintetében ugyanakkor szélesre nyílt az olló a cégek között a vírusválság következtében:

  • Az európai vállalatok fele (49%) árbevétel-, illetve nyereségcsökkenésről számolt be az elmúlt 12 hónapban, és semmilyen javulásra nem számít 12 hónapon belül.
  • Egyötödüknek (19%) stabil volt a pénzügyi teljesítménye a világjárvány előtt, ám a következő 12 hónapban az árbevétel és a nyereség gyengülésére számítanak. A jelentés őket „bukott angyaloknak” nevezi.
  • Az európai vállalatok egyharmada (32%) számít nyereséges növekedésre a következő 12 hónapban. A jelentés szerint ők lehetnek a „jövő vezetői”.

A felmérés szerint a digitális átállásban és a fenntarthatóság bevezetésében is élen járó vállalatoknak csaknem háromszor akkora az esélyük a „jövő vezetői” közé kerülni, azaz gyorsabban talpra állni és megerősödve kikecmeregni a válságból – írta az Accenture kutatásában.

Az európai társaságok csaknem fele (45%) a digitális átalakulás és a fenntarthatóság területén végrehajtott beruházásokat egyaránt prioritásként kezeli. A válaszadók 40%-a a mesterséges intelligencia, 37%-a a felhőalapú megoldások terén készül nagyberuházásra. 31% pedig átcsoportosítaná a beruházási költségvetését, hogy így valósíthassa meg a fenntartható üzleti modell bevezetését.

Bizonytalanság a 2021-es célszámoknál

A jelentés megjegyzi, hogy az európai társaágoknak 45 százaléka számít a 2021-re kitűzött növekedési célszámok elérésére. Az egyesült királyságbeli, a franciaországi és a németországi cégek a legoptimistábbak. Ezekben az országokban a válaszadók több mint fele nyilatkozott úgy, hogy várakozásaik szerint sikerül megvalósítaniuk az idei célokat. Az olaszországi és a spanyolországi társaságok a legpesszimistábbak: mindössze 34% és 31% tartja valószínűnek a 2021-es tervek elérését.

„Még azok a vállalatok is, amelyek felismerik a digitális és a fenntarthatósági átállás felgyorsításának üzleti lehetőségét, bizonyos akadályokkal szembesülnek a kettős átalakulás során” – hívta fel a figyelmet Jean-Marc Ollagnier, a tanácsadó cég európai vezérigazgatója.

„Ilyen kihívás lehet a fenntartható működés és a termékek köré épülő, életképes üzleti modell meghatározása, az erőforrások felszabadítása a szervezet jobb mobilizálásához. Továbbá a kísérleti és különálló projektektől való gyors elmozdulás a vállalat egészére kiterjedő, nagyszabású kezdeményezések felé” – tette hozzá.

A tanulmány több stratégiai lépést is javasol, amelyek segíthetnek egy cégnek leküzdeni ezeket az akadályokat, hozzájárulva a kettős átalakuláshoz:

  • A fenntarthatóságot elősegítő, technológiával támogatott ökoszisztéma-alapú üzleti modellek megvalósításának ösztönzése: a kettős átalakulás végrehajtásában jól teljesítők már árbevételük több mint 10%-át ilyen modellekkel szerzik.
  • Az erőforrások kombinálása a technológiai alkalmazások skálázásához a fenntarthatóságot szem előtt tartva: a kettős átalakulásban élen járó cégek összességében véve többet fordítanak innovációra. Éves árbevételük több mint 10%-át költik kutatás-fejlesztésre. Tisztában vannak vele, hogy a fenntarthatóság és a technológia kéz-a kézben járnak.
  • A tehetséges munkatársak támogatása: a digitális és a fenntarthatósági átalakulás együttes megvalósításában kiemelkedő cégek felelősséget vállalnak azért, hogy folyamatosan növeljék dolgozóik munkaerőpiaci értékét. Mindent megtesznek a munkaerő átképzése és fejlesztése érdekében, és tisztában vannak azzal, hogy a tehetséges munkatársak támogatása hozzásegíti őket ahhoz, hogy kézzelfogható üzleti értéket nyerjenek ki a folyamat végén.