Dinamikus növekedés előtt áll az okosotthon-piac

Dinamikus növekedés előtt áll az okosotthon-piac

Dinamikus növekedés előtt áll az okosotthon-piac

még több IoT

2 perc

A Berg Insight felmérése szerint a felokosított lakások száma Európában és Észak-Amerikában 2020 végére elérte a 102,6 milliót.

A legfejlettebb piaccal rendelkező Észak-Amerikában tavaly év végén 52,1 millió lakhelyt becsültek okosotthonnak, ami 35,6 százalékos penetrációt jelent. Ennek eléréséhez egy év alatt 18,7 százalékos növekedésre volt szükség, és a tendencia folytatódik. A prognózis szerint 2024-re a régió lakossági ingatlanjainak 53 százalékában, csaknem 78 millió lakásban találhatók majd meg az interneten keresztül működő megoldások.

Európa az okosotthonok elterjedésének arányában kicsit lemaradt, 2020 végére 51,4 millió otthon volt annak tekinthető. A kontinensen 2024 végére 42 százalékos penetrációt jósoltak, ami azt jelenti, hogy több mint 100 millió otthont szerelhetnek fel IoT-eszközökkel tulajdonosaik.

A Berg Insight szerint a Covid-19 járvány eddig csak kis mértékben gyakorolt negatív hatást a két vizsgált régió piacára. Míg az offline boltok forgalma csökkent, az online kereskedelem felpörgött. Ahogy az emberek kényszerűségből több időt töltöttek otthonukban, annak fejlesztése érdekében sokan fordultak az okostechnológia felé.

A legnépszerűbb dolgok internete (IoT) eszközök közé a termosztátok, izzók, biztonsági kamerák, zárak, konnektorok és hangszórók intelligens változatai tartoznak. A különböző kombinációkban eladott termékeket főleg olyan, ebben a szegmensben ismert cégek hozzák forgalomba, mint a Signify, a Resideo, a Danfoss, a Belkin, a Chamberlain, a Kwikset és az Assa Abloy. De a sorban az Ecobee, a Sonos, az Arlo, a Netatmo, az IKEA vagy a Wyze Labs kínálatát is megemlítették.

Egyszerűbb teljes rendszereket megvenni

A komplett rendszerek leginkább a hagyományos otthonautomatizálási specialistáktól, az otthonbiztonsággal foglalkozó cégektől, a telekom-szolgáltatóktól és a DIY-megoldást kínáló cégektől szerezhetők be.

Az észak-amerikai piacon ezek közül az interaktív otthonbiztonsági rendszerek terjedtek el leginkább. Európában pedig a teljes rendszerek közül a hagyományos otthonautomatizálási szisztémák és a saját szerelési megoldások a leggyakoribbak.

Martin Backman, a kutatócég elemzője arról számolt be, hogy bár a csatlakoztathatóság néhány otthoni termékkategóriában kezd már alapnak számítani, időbe telik, amíg erre minden termék képes lesz és megvalósul az eszközök közti kommunikáció.

Van még hová fejlődni

Az elemzők szerint a smart home piacon jelentős üzleti és növekedési potenciál rejlik. Eddig a legsikeresebbnek a fogyasztóknak egyértelmű előnyöket kínáló, a biztonsághoz és az energiamenedzsmenthez kapcsolódó termékek és rendszerek bizonyultak.

A más szegmensekben működő forgalmazóknak újabb megoldásokat kell találniuk, ahol az összekapcsolhatóság (konnektivitás) idő- vagy költségmegtakarítást, esetleg más olyan előnyt nyújthat a vevőknek, hogy azért hajlandóak legyenek felárat fizetni.

Az iparág résztvevői jelenleg a megoldások szoftveres oldalára koncentrálva igyekeznek vonzó felhasználási lehetőségeket bemutatni. Ilyenek lehetnek például az egyszerű üzembe helyezés, a más IoT-eszközökkel való integráció lehetősége vagy a biztonság, ezek továbbra is a fogyasztói prioritások között szerepelnek.