Önjáró kamionok: hol tart a teherszállítás fejlesztése?
Önjáró kamionok: hol tart a teherszállítás fejlesztése?
2017. április 04.
Az autonóm közlekedésre képes járművek forradalmasítani fogják az autósok életét, de nem szabad megfelejtkezni arról sem, hogy a technológia gyökeres változásokat hozhat a szállítmányozásban is.
A sofőr nélküli személyautók fejlesztése nagy hírverések közepette már javában zajlik, de a nagy technológiai cégek mellett a háttérben egyre több startup és leányvállalat foglalkozik az önvezető kamionok tervezésével is. Paul Menig, a Tech-I-M technológiai tanácsadócég vezérigazgatója a Fleetowner szakportálon foglalta össze a projektek jelenlegi állapotát és saját jóslatait arra nézve, hogy mikorra vehetik át a robotok a volánt a szállítmányozásban.
Kiélezett verseny
Elsőként érdemes az Ubert megemlíteni, amelynek Otto nevű leányvállalata foglalkozik az autonóm kamionok fejlesztésével. A társaság ugyanakkor jelenleg is jogi vitában áll az Alphabettel. A Google anyavállalata azt állítja, hogy néhány átszerződött mérnök magával vitte a keresőóriás által fejlesztett önvezető autók technológiáját. További fejlemény, hogy az utazásmegosztó cég által fejlesztett modelleket ki is vezették a forgalomból, hiszen azon túl, hogy engedély nélkül közlekedtek, több esetben is balesetet okoztak.
A sofőr nélküli technológia egyik nagyágyúja, a Tesla is saját teherautó fejlesztésén dolgozik egyes piaci pletykák szerint. Egyelőre ugyanakkor nem lehet túl sokat tudni a projektről, csak annyit, hogy a cég alkalmazottakat keres a fejlesztéshez.
A már általunk is bemutatott Embark idén februárban bukkant fel. A startup fejlesztő mérnökei már korábban is bizonyítottak, hiszen még egyetemistaként Kanadában mutatták be Marvin elnevezésű autonóm golfkocsijukat.
A Starsky Robotics egy olyan komplex csomag kiépítésével foglalkozik, melynek segítségével hagyományos teherszállítókat is fel lehetne ruházni az önvezetés képességével. A Daimler pedig már bemutatott sofőr nélküli modelleket, ám egyelőre keveset lehet tudni azzal kapcsolatban, hogy mit terveznek a jövőben tenni a fejlesztéseikkel.
A PACCAR nemrégiben jelentette be az Nvidiával való együttműködést egy autonóm közlekedésre képes kamion fejlesztésében. A Volvo hasonló járművei pedig már tavaly szeptember óta „dolgoznak” egy svédországi bányában, ahol tesztelik a rendszer biztonságosságát.
A realitás talaján
A szakértő szerint az iparágban nagyjából 30 évre van szükség, hogy egy technológia a kísérleti járműveket követően a tényleges tömeggyártásba kerüljön.
Példának az automatikus mechanikus sebességváltót emelte ki, melynek fejlesztésén még 1985-ben dolgozott az Eatonnál. De az innováció csak mára jutottunk el oda, hogy a legnagyobb, távolsági teherszállításért felelő járművek (az Egyesült Államokban Class 8 kategóriába sorolt darabok) több mint fele ezzel a technológiával együtt guruljon le a futószalagokról.
Erre az elméletére építve rajzolta fel Menig a fenti ábrát, melyből kiderül, hogy a technológia fejlesztésének elején látható egy kisebb fellendülés a gyártásban, de a viszonylag gyors visszaesés után újabb éveket kell várni, hogy valóban a tömeggyártásba kerüljön az újítás. Ennek a görbének az autonóm fejlesztések területén most még csak az elején járunk, amikor is kialakulnak az iparágban a megfelelő gyakorlatokat célzó irányelvek.