Az önvezető autók versenytársa már ma is az utakat rója

Kapcsolódó cikkek

Az önvezető autók versenytársa már ma is az utakat rója

Az önvezető autók versenytársa már ma is az utakat rója

közszolgáltatás

3 perc

A gyártók hatalmas hírverést generálnak az önvezető járművek jövője körül, pedig minden előny, amit a technológia ígér, már akár ma is elérhető az utakon.

A hírportálok rendszeresen beszámolnak arról, hogy milyen előnyök rejlenek majd az önvezető, automatizált autózásban. A kényelmes közlekedés csak a legfeltűnőbb előny, viszont az utazásmegosztásnak köszönhetően a parkolóhelyekből is kevesebb lesz, ráadásul az optimalizálható útvonaltervezéssel a forgalom is csökkenhető.

A svéd Västtrafik tömegközlekedési cég egy új reklámjával épp ezeket a pozitívumokat sorolja fel, a gyors vágások a futurisztikus koncepciómodelleket bemutató videókat idézik, míg a feliratok minden fontos kulcsszavat tartalmaznak: elektromos meghajtás, mobilcsatlakozás, szabadság a vezetés béklyói alól. A reklám legvégén kiderül, hogy a jármű, amiről szó van, az nem más, mint egy egyszerű városi busz.

A felhívás célja, hogy bemutassa, mindazok az állítások, melyeket a gyártók az önvezető modellekről mondanak, már ma is elérhetőek a legtöbb nagyváros tömegközlekedésében. Ezeknek a buszoknak a jó része már elektromosan közlekedik, az utasoknak nem kell a vezetéssel foglalkozniuk útközben. Nem is beszélve arról, hogy az utazásmegosztás új trendjének igazi megtestesítői, hiszen mindenki csak az adott útért fizet, nem szükséges megvennie egy egész buszt, ha menni szeretne valahova.

Hazaért a világ körüli útról a magyar e-busz

A cég kiemeli ugyanakkor a sofőr nélküli technológia egyik keveset emlegetett gyenge pontját is: mégpedig azt, hogy egy önvezető autó ugyanúgy jármű, akár ember, akár számítógép vezeti. Ugyanúgy hozzátesz a környezetszennyezéshez és a forgalomhoz, még akkor is, ha elektromos meghajtással vagy útvonal-optimalizálással jobban tud teljesíteni, mint egy hagyományos gépkocsi.

A Västtrafik vezérigazgatója, Lars Backström nyilatkozatában így fogalmazott: „mindenképp örülünk a biztonságosabb, környezetbarátabb járműveknek. De fontos ugyanakkor, hogy még több magányosan utazó sofőr semmiképp sem minősül fenntarthatónak. A vezetés elhagyása és a jármű megosztása idegenekkel viszont mindenképp egy jövőbe mutató technológia – melyet ügyfeleink ráadásul közel egy évszázada élvezhetnek”.

A szakértők többsége szerint 2021 környékén fognak megjelenni a piaci forgalomban a ténylegesen önvezető járművek, de még ez után is évekre lesz szükség, hogy ezek tényleg elterjedjenek és hétköznapi jelenségnek számítsanak. Ehhez képest a tömegközlekedés már ma is elérhető, ráadásul olcsóbban is, mintha saját autót vennénk.

A reklámot a göteborgi Forsman & Bodenfors reklámügynökség készítette, és a tervek szerint a nyugat-svédországi mozikban, valamint a közösségi média felületein lesz majd látható.

Forrás: The Verge