Londonban robot viheti házhoz a bevásárlást

Londonban robot viheti házhoz a bevásárlást

Londonban robot viheti házhoz a bevásárlást

logisztika

2 perc

Az Oxfordi Egyetem projektjének keretein belül olyan önvezető járművet tesztelnek, mely a kisebb bevásárlásokat magától a megrendelő ajtajához viszi, majd okostelefonon értesít, ha ideje átvenni a csomagot.

Ma már teljesen természetes, hogy a hétköznapi bevásárlásokért nem feltétlenül szükséges leszaladni a kisboltba, hiszen már Magyarországon is több üzlet kínál házhozszállítási lehetőséget. London egy pontján azonban mostantól akár egy robot is felbukkanhat az ajtó előtt a megrendelt termékekkel.

Online vásárlás: így működik a Tescónál a házhoz szállítás

Az Oxfordi Egyetem önvezető autókkal foglalkozó fejlesztőcsapata, az Oxbotica az elsősorban weben árusító Ocado élelmiszerbolttal közösen tesztelik az új technológiát.

A kis elektromos jármű LIDAR-szenzorokkal és kamerákkal felszerelve vág neki a rövid útnak, ahol a fejlesztők algoritmusainak köszönhetően képes kikerülni a különböző útakadályokat és a többi közlekedőt. (Bár ahogy az Egyesült Államokban, úgy az Egyesült Királyságban is kötelezően egy mérnöknek kell ülnie a volán mögött, hogy vészhelyzetben átvegye az irányítást.)

A furgon hátuljában nyolc rekesz található, melyek mindegyikébe három szatyornyi termék fér el. Ezeket egy elosztóponton (jelen esetben egy nagyobb, 80 rekeszes Ocado furgonból) emberek töltik fel. A jármű ezután útnak indul, az útvonalát nagyvonalakban előre tervezik a felhőben, ám a tényleges vezetést a fedélzeti önvezető rendszer intézi. Amikor a szállítórobot célhoz ér, akkor a megrendelőt okostelefonon értesíti, aki a tárolórészhez lépve egy gomb megnyomásával kinyithatja saját dobozát, és átveheti az árut.

Természetesen a projekt egyelőre inkább megvalósíthatósági kísérlet, és nem tényleges üzleti megoldás, ám az MIT technológiai szakértői szerint ezek közül is az ígéretesebb fajtából való. Ez még nem jelenti azt azonban, hogy ne lennének problémák: egyes magáningatlanokra való belépéshez szükség van emberi segítségre a kapuk kinyitásához, amikor pedig a szerkezet először találkozott egy kukásautóval, órákig araszolt mögötte, mivel nem tudta, hogy miként kerülhetné ki.

A jövőben várhatóan további hasonló teszteket is folytatnak majd, bár a bolt képviselője szerint a megoldást csak kisebb rendeléseknél használnák majd, esetleg a késői órákban, amikor nehezebb lenne emberi sofőröket találni. Ettől függetlenül azonban a nagyobb csomagokat valószínűleg ugyanúgy alkalmazottak segítségével szállítanák házhoz, hiszen ezek esetében sokszor szükség van fizikai segítségre is, hogy valaki a lakásba vigye a megvásárolt termékeket.

A kiszállításban is várható tehát az autonómia térnyerése, hiszen az óriás kereskedőláncok számára már az a hatékonyságnövekedés is érezhető megtakarítást hozhat, ha a sofőr már útközben össze tudja állítani a papírmunkát, amíg a furgon önmagát vezeti.

Forrás: MIT Technology Review