Online vásárlás: így működik a Tescónál a házhoz szállítás

Kapcsolódó cikkek

Online vásárlás: így működik a Tescónál a házhoz szállítás

Online vásárlás: így működik a Tescónál a házhoz szállítás

kereskedelem

25 perc

Mi történik, miután megnyomta a vásárló a „rendelés küldése” gombot? Hogyan lehet megtervezni a leghatékonyabb útvonalakat? Milyen automatizálások segítik a kiszállítás folyamatát? A részletekről Sebestyén Pétert, a Tesco e-kereskedelmi üzletágvezetőjét kérdeztük az M2M Zóna rádióműsorban.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

Az első lépés természetesen az online rendelések rögzítése, amelyek leadásakor a vásárló a vonzáskörzetébe tartozó áruház aktuális készletéből választhat. Mivel a rendelés és a kiszállítás között akár hetek is eltelhetnek, így fontos tudni, hogy azt nem képes előre megadni a webes felület, hogy a szállítás napján vajon elérhető lesz-e még az előzetesen kiválasztott áru.

A vásárló a „mínusz egyedik napon”, vagyis a kiszállítást megelőző nap este 11 óráig még módosíthatja a rendelését. Ezután azonban a rendszer lezárja a kosarat, majd pedig másnap hajnal 4 órára elkészíti a napi „bevásárló listát” a termékbeszerzők számára – összegezte Sebestyén Péter.

Flotta-optimalizálás és M2M-es nyomkövetés

A rendelés leadásakor a vásárló 1-2 órás „időablakok” közül választhat, a kiszállítást és a járművek útvonalát külön rendszer tervezi meg, hogy a rögzített időpontokat minél pontosabban tudják tartani. Ha esetleg valamilyen nem várt körülmény miatt mégis késik az autó, akkor egy központi diszpécserszolgálat értesíti a vevőket, hogy meg tudják-e várni a szállítást, vagy új időpontot kérnek.

Minden járműnek saját nyomkövetési és telemetriarendszere van. A központban azt is látják, mikor használta a sofőr utoljára a kéziféket, vagy mikor adott nagyobb gázfröccsöt, így a vezetői szokásokat távolról is tudják követni.

Érdekességek

  • Az online vásárlások 60-70 százaléka szárazáru vagy nagy kiszerelésű termék.
  • Egy fuvarban egy jármű körülbelül 8-12 megrendelést tud kiszolgálni.

A jó bevásárlási asszisztens jó háziasszony is

Az e-kereskedelmi üzletágvezető arra is kitért, hogy a termékek összekészítésénél a bevásárlási asszisztensek áruházon belüli útvonala is pontosan meg van határozva. Az erre fejlesztett program ugyanis az aktuális listák alapján előre kiszámolja, milyen körút a legoptimálisabb.

A pontos, összehangolt munkában egy kisméretű automata eszköz is segíti az asszisztenseket, akik a megkapott lista alapján sokszor olyan döntéseket is meghoznak, hogy egy-egy hiányzó áru helyett milyen helyettesítő terméket vegyenek le a polcról, de egyúttal minőségellenőrzést is végeznek. Például a visszajelzések is igazolják, hogy zöldség-gyümölcsből a legszebb árut választják ki az áruházak reggeli nyitásakor.

A teljes műsort itt hallgathatja meg: