Kiberveszélyek a hajózásban

Kiberveszélyek a hajózásban

Kiberveszélyek a hajózásban

logisztika

2 perc

Nemrégiben a műholdas navigációs rendszerek komoly biztonsági réseire derült fény, így több ország is felszíni kommunikációs hálózatok segítségével próbálja biztonságosabbá tenni kereskedelmi útvonalait.

Az IT Café számolt be egy biztonsági szakértő felfedezéséről, mely szerint az IoT-eszközöket számon tartó Shodan adatbázisban hozzá lehetett férni különböző műholdas navigációt használó járművek, így például repülőgépek és hajók adataihoz is. 

A szakember leszögezte, hogy a jelenség vizsgálata során ő semmilyen kárt nem okozott a hajók rendszereiben, de úgy látja, hogyha valakinek ilyen szándéka lenne, akkor megtehetné. Arra is kitért, hogy amint megszerezte a hozzáférést, képes volt átnézni a műholdas telefonok híváslistáját, meg tudta volna változtatni a rendszerbeállításokat, sőt lecserélhette volna a firmware-t is. Az már csak hab a tortán, hogy elméletileg az is elképzelhető, hogy a kommunikációra szolgáló műholdas kapcsolatot valamilyen oknál fogva vagy hanyagságból összekötik a fedélzeti rendszerekkel, ami már kritikus veszélyt jelentene.

Földi védelem

Ilyen és hasonló kockázatok elkerülése végett Dél-Koreában földi bázisú alternatív navigációs rendszert fejlesztenek az eLoran néven ismert technológiára építve, az Egyesült Államok is készül a példájukat követni, valamint Nagy-Britannia és Oroszország is elindította a földi rádiójeleken alapuló navigáció kidolgozását – számolt be róla szintén az IT Café.

Az eLoran a második világháború idején kifejlesztett LORAN (long-range navigation) utódjának tekinthető, a műholdakhoz képest nagy előnye, hogy az átlagos jele 1,3 milliószor erősebb a GPS-jelénél, így sokkal nehezebb megzavarni. Ugyanakkor működtetéséhez nagyon erős transzmitterekre, nagy antennákra van szükség, és igen energiaigényes a használata. Ennek ellenére sokak szerint megérné a kiépítése, mivel a hajók jelenleg egyetlen rendszertől, a GPS-től függenek, ez pedig technológiailag és biztonságilag is tarthatatlan állapot.