Rekordokat dönt a koronavírus miatt az e-kereskedelem

Rekordokat dönt a koronavírus miatt az e-kereskedelem

Rekordokat dönt a koronavírus miatt az e-kereskedelem

kereskedelem

3 perc

Az év első hat hónapjában bruttó 355 milliárd forint volt a hazai webáruházak forgalma, ami csaknem 35 százalékos bővülés az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Ezzel a mögöttünk álló időszak az elmúlt öt év leggyorsabb növekedését hozta.

A koronavírus-járvány hatásaként jelentősen megnőtt az internetes vásárlási kedv, így gyorsult az online kiskereskedelmi szektor növekedése is. Leginkább az élelmiszerek, a drogériai és háztartási cikkek, az otthon, kert és barkács termékek, valamint a számítástechnikai eszközök iránt ugrott meg a kereslet – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu friss kutatásából.

A vírushelyzet e-kereskedelemre gyakorolt hatása közvetve már az év első negyedévében is érezhető volt, azonban a járvány hivatalos hazai megjelenését követően a második negyedévre vált igazán meghatározóvá. Ennek eredménye, hogy 2020 első félévének online forgalma 34,8%-kal haladta meg a tavalyi év azonos időszakát, elérve a bruttó 355,1 milliárd forintos szintet.

A félév eredményein belül az első negyedév 21%-os, míg a második negyedév önmagában is impozáns 47%-os bővülést produkált, ami jócskán meghaladja a GKI Digital korábbi – második negyedévre kalkulált – 34%-os bővüléssel számoló prognózisát.

Az e-kereskedelmi szektor látványos növekedését több termékkategória megnövekedett népszerűsége okozta. Bizonyos kategóriák online kereslete kifejezetten a járványhelyzet miatt lendült fel (élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok, gyógyszerek és egyéb FMCG termékek), míg más kategóriákban a digitális oktatás, távmunka okozott megnövekedett keresletet tavasszal (műszaki cikkek, laptopok, számítástechnikai kiegészítők).

Átterelődéstől az extra költésekig

Ahogy teltek a hetek, sorra jelentek meg újabb és újabb igények: az otthonléthez kapcsolódó bútorok, kényelmes ruházat, lakásfelújításhoz, kertrendezéshez szükséges eszközök, valamint sportszerek forgalma nőtt meg. A webshopokban az év első felében tapasztalható többletforgalom jellemzően három különböző vásárlói magatartás eredménye:

Átterelődés: a megnövekedett kereslet nagy része a hagyományos üzletekből csatornázódott át – részben az élelmiszerboltokból, másrészt a bezárt vagy csökkentett munkarendben működő áruházakból.

Előrehozott költés: a forgalom másik része tervezett, de előrehozott vásárlás. Idetartoznak például a különböző szórakoztató elektronikai cikkek – tévék, játék konzolok, otthoni okoseszközök.

Előre nem tervezett, extra költés: azon része az online vásárlásoknak, melyek valójában pluszt jelentettek a kereskedőknek, mert ha nem jött volna a járványhelyzet, nem kellett volna megvásárolni. Ilyenek például az otthoni munkához és digitális oktatáshoz kötődő számítástechnikai eszközök, otthon is használható sporteszközök, továbbá például a jelentős mennyiségben vásárolt vitaminok, fertőtlenítőszerek, gumikesztyűk és maszkok.

Az online FMCG szektor bővülése a leglátványosabb

A járvány következtében leginkább ez a szektor tudott bővülni, az online élelmiszerek, drogériai és háztartási cikkek piaca 2020 második negyedévében 84%-kal növelte a forgalmát 2019 azonos időszakához mérve.

A napi fogyasztási cikkek mellett látványos növekedést ért el az otthon, a lakberendezés, illetve a kert és barkács kategóriák termékei iránti kereslet is. Ez a szegmens év-év alapon 54%-ot bővült a második negyedév során. A legnagyobb bővülés tekintetében harmadik helyen a számítástechnikai termékek köre zárt, ennek a szegmensnek a forgalma 51%-kal haladta meg a tavalyi év eredményeit.

Mi lesz az év második felében?

Miután a kormány június második felében megszüntette a veszélyhelyzetet, romlottak a webáruházak konverziós mutatói is, azaz – a tavaszi felfokozott állapotról – csökkent a vásárlási kedv. A GKI Digital jelenlegi várakozásai szerint a harmadik negyedévben már nem várható az előző hat hónaphoz hasonló, rekord magas bővülés az e-kereskedelmi szektorban.

A lakosság általános közérzete és a szűkülő, kiürülő családi kasszák összességében a teljes piacot tekintve mindenképpen egy visszafogottabb év végi költést vetítenek előre. Ugyanakkor az év hátralevő négy hónapjának forgalma – beleértve a karácsonyi szezon forgalmát is – nagyban függ a koronavírus második hullámának erősségétől, valamint az arra adott kormányzati reakcióktól is.

Az üzletekre vonatkozó esetleges korlátozások (idősávos vásárlás, nyitvatartások korlátozása), a távmunka és a digitális oktatás újbóli bevezetése a jelenlegi előrejelzésekkel szemben akár nem várt fordulatokat is eredményezhet az online kiskereskedelmi piacon.