Még mindig az okostelefonok pörgetik az elektronikai piacot

Kapcsolódó cikkek

Még mindig az okostelefonok pörgetik az elektronikai piacot

Még mindig az okostelefonok pörgetik a fogyasztói elektronikai piacot

kereskedelem

3 perc

44 százalékos részesedésével az okostelefonok, mobiltelefonok és viselhető kiegészítők továbbra is az 1,2 ezer milliárd dollár összértékű műszaki fogyasztási cikkek piacának hajtómotorja.

Jóllehet, az okostelefonok iránt mutatkozó globális kereslet 2018-ban 3 százalékkal 1,44 milliárd darabra mérséklődött, a forgalom nem lanyhult és értékben elérte az 522 milliárd dollárt – állapította meg a GfK a Barcelonában zajló Mobile World Congress (MWC) alkalmából kiadott közleményében.

A globális értékesítés 2018-ban nem mérséklődött annak köszönhetően, hogy a növekedést támogató prémium trend tovább folytatódott. Ez számokban kifejezve 5 százalékos növekedést jelent. Igaz ugyan, hogy az okostelefonok iránti kereslet 2018-ban az egy évvel korábbiakhoz képest 3 százalékkal 1,44 milliárd darabra mérséklődött, de ezek a készülékek a műszaki fogyasztási cikkek globális forgalmának többségét adták tavaly. 2019-ben ez az arány várhatóan egy százalékkal tovább nő majd.

Az újabb innováció továbbra is hiányzik

A 2018-ban eladott okostelefonok mintegy 12 százalékát kínálták 800 dollárnál is magasabb áron. A 150-400 dolláros közepes árszintet képviselő szegmens továbbra is fontos versenytér. A tavaly globálisan eladott készülékek 46 százaléka e szegmensbe tartozik.

Noha némiképp nehéz az összehasonlítás 2017 erős utolsó negyedévével, a 2018. október-decemberi időszakban az újabb innováció hiánya meghosszabbította az egyes készülékek lecseréléséig tartó használati időt. Ez pedig nyomást gyakorolt az átlagárakra is.

Egyre fontosabb az élménygazdagság és a játékfejlesztés

A GfK Consumer Life tanulmánya azt mutatja, hogy a birtoklásra vonatkozó fogyasztói trendek változóban vannak. A felhasználók nem csupán arra törekednek, hogy kevesebb, ám magasabb minőséget képviselő javakat birtokoljanak, amelyekért magasabb árat is hajlandók fizetni, de az élményeket (még) többre tartják a tárgyak birtoklásánál.

Igor Richter, a GfK telekommunikációs szakértője elmondta, hogy kutatásuk szerint bár az okostelefonok új funkciói már a laptopok teljesítményével és funkcióival vetekszenek, ezeket a magas színvonalú specifikációkat a készülékek nyújtotta újfajta élményekre le kell lefordítani. A high-end gaminget a PC-ipar uralja, és jelenleg ez a szegmens a fő hajtóerő az iparág számára. Ugyanakkor az okostelefonon játszható játékok terén még jelentős kiaknázatlan potenciál látható.

Bár a telefonok a számítógépekhez képest kisebb kijelzővel rendelkeznek, de gyors chipkészletei, éles kontrasztú kijelzői és megnövelt akkumulátorkapacitása a gaming telefonokat ideálissá teszi arra, hogy a nagy teljesítményt igénylő játékok út közben is élményt nyújtsanak. Ez magyarázza azt is, hogy világszerte az okostelefon-használók 55 százaléka játszott a mobilján az elmúlt 30 napban.

A viselhető kiegészítők további erőteljes növekedést mutattak

2017-hez képest az irántuk mutatkozó kereslet 16 százalékkal, értékforgalmuk pedig 35 százalékkal növekedett a tavalyi évben. A keresletet a SIM-kártyás okosórák hajtották, amelyek az e kategóriába tartozó termékekből forgalmazott érték többségi részét – 17 százalékát – adták a 2017. évben regisztrált 8 százalékkal szemben.

Népszerűek a phabletek is

„A hazai okostelefon piacon 6,6 százalékos növekedést tapasztaltunk 2018-ban az előző évhez képest. Ha negyedévenkénti bontást nézünk, az utolsó negyedévben 704 ezer készüléket adtak el, ami 1,7%-kal teljesítette túl a 2017-es év utolsó negyedévét. Éves szinten 2,47 millió darab készülék eladásáról van szó, ebből is látszik mennyire fontos szerepet játszik az utolsó negyedév” – összegezte Sztupár Andrea a GfK Hungária market insight terület vezetője.

Hozzátette: a nagykijelzős készülékek, az úgynevezett phabletek már 44%-ot képviseltek 2018-ban, ami jelentős előrelépés a korábbi évekhez képest. Azaz folyamatos eltolódás tapasztalható a nagyobb értékű, nagy kijelzős telefonok irányába.