Digitális próbafülkétől a roboteladóig – Így vásárolhatunk a jövőben

Kapcsolódó cikkek

Digitális próbafülkétől a roboteladóig – Így vásárolhatunk a jövőben

Digitális próbafülkétől a roboteladóig – Így vásárolhatunk a jövőben

kereskedelem

5 perc

A modern technológiák világában szintet lép a személyre szabott vásárlás fogalma, és már a kirakatok, plakátok is pontosan azt mutathatják, ami bennünket érdekel. A kereskedelmi cégek és a helyi vásárlásösztönző programok pedig szintén tudni fognak rólunk minden olyan fontos információt, amelyek a legjobb ajánlathoz és a fogyasztói élmény fokozásához szükségesek.

Természetesen mi sem látunk bele abba a bizonyos „üveggömbe”, hogy pontosan hogyan is néznek ki a jövő üzletei, és milyen lesz a vásárlás folyamata 10, 20 vagy 30 év múlva. Ugyanakkor a kereskedelem területén jól beazonosíthatók azok a trendek, innovációk, amelyek akár már napjainkban is elérhetők, vagy a közeljövőben elérhetővé válnak. A folyamatban lévő, illetve a tervezett fejlesztések közül kigyűjtöttük a leglátványosabb, legizgalmasabb innovációkat.

Digitális próbafülkék a legjobb választásért

A Vodafone és a Mango idén februárban jelentették be, hogy digitális próbafülkéket fejlesztenek, amelyek első körben a kiemelt Mango üzletekben lesznek elérhetők világszerte. A különleges fülkék alapját a Mango által tervezett, valamint a Vodafone és a Jogotech által fejlesztett, IoT (Dolgok Internete) megoldást alkalmazó digitális tükör adja.

Az okostükör lehetővé teszi, hogy a vásárló beolvassa a ruhacímkéket, majd egy digitális óra segítségével jelezhet az üzlet munkatársainak, ha különböző méretekre vagy színekre van szüksége. Emellett az eszköz további ruhákat is javasol a kiválasztott ruhadarab kiegészítéseként. „A kiskereskedelem jövőjét az online és offline vásárlási élmények összekapcsolásában látjuk. Ezek az új típusú próbafülkék is egy újabb lépést jelentenek az üzleteink digitális átalakításában” – fogalmazott Guillermo Corominas, a Mango ügyfélkapcsolati vezetője.

Az AR és VR még látványossá teszi a vásárlást

A webshopok és az egyre népszerűbb e-kereskedelem korában a fogyasztók már sok esetben inkább a karosszékből vásárolnak, és csak akkor keresik fel az adott boltot, hogyha az valamilyen különleges többletszolgáltatást nyújt számukra.

A GfK tavaly bemutatott Future Buy című tanulmánya is ezt támasztja alá. Felmérésük szerint 10-ből 4 érdeklődő szívesebben menne be egy olyan üzletbe, ahol valamilyen kiterjesztett (AR) vagy virtuális valóságra (VR) épülő élménnyel találkozhat. Bár ez külön befektetést igényel a cégektől, és nem garancia a forgalom felfuttatására, de ugyanakkor az borítékolható, hogy az új élmény megmarad az érdeklődőben, és egy következő vásárlói döntésnél is könnyebben eszébe juthat az adott üzlet.

A virtuális valóság (virtual reality) egy számítógépes és digitális technikák által létrehozott mesterséges világ, amelyben a felhasználók azt az élményt tapasztalhatják meg, mintha ténylegesen a szemük elé vetített virtuális üzletben lennének. A kiterjesztett valóság (augmented reality) keveri a valóságos látnivalókat és a mobilunk, tabletünk kameráján keresztül kivetített információkat – legyen az személyre szabott ajánlat, nyitva tartás vagy még több adat és látnivaló a kiszemelt termékről.

Nézze meg, hogy milyen is lehet a jövő kereskedelme, ahol látványos VR és AR megoldások kápráztatják el a vásárlókat, ahol minden mindennel össze van kapcsolva, és ezáltal rengeteg információ (Big Data) áll a kereskedelmi cégek rendelkezésére.

A jövő önműködő boltjában már pénztárosok sincsenek

Az Amazon online kereskedőóriás egyre több területen vet be futurisztikus megoldásokat. A legutóbbi „nagy dobásuk”, hogy év elején Seattle-ben megnyitották az Amazon Go üzletüket, amelyben se bevásárlókosárra, se pénztárgépre nincs szükség. A vevők csak besétálnak, a táskájukba teszik a kiválasztott termékeket, majd kisétálnak a boltból. Ehhez természetesen számtalan innovatív technológiai megoldás (kamerák, szenzorok, gépi tanulás) szükséges, amelyek pontosan beazonosítják a vásárlót, a „kosárba tett” árut, és végül a megadott bankszámláról levonják az elköltött összeget.

Okos tipp a jövőkutatótól
„A kínai Face++ cég olyan technológiát fejlesztett ki, ahol az arcunk az azonosító, így annak beolvasásával fizethetünk is. Ez a fejlesztés is azt mutatja, hogy a pénz még inkább virtualizálódik, és már a bankkártya sem tűnik a végső fizetési eszköznek. Eközben például Svédországban egyes politikusok a készpénz nélküli gazdaság megteremtéséről beszélnek. Ha a kriptovaluták helyzete is stabilizálódik, és a bizalom nagyobb lesz az ilyen megoldások irányában, akkor megjelenhetnek majd a saját kriptovaluták is. Például a videojátékokban a micropayment –  kis összegű – tranzakciók  ilyen formában is megtörténhetnek” – véli Kánai András jövőkutató.

Robotok a pult mögött, drónok az ajtó előtt

Az automata repülők és a robotok már több fronton megjelentek, és helyet kérnek maguknak a kiszolgálásban és a kiszállításban is. Például Tokióban már működik olyan kávézó, ahol a barista munkakörét a Sawyer nevű robot tölti be. Kaliforniában pedig a hamburgersütésben jön jól a gépi segítség. Flippy robot ugyanis óránként akár 150 húspogácsát is képes meggrillezni, és még pihenőidőre, szabadnapra sincs szüksége.

Az Amazon az online megrendelt áruk házhoz szállításában is nagyot lépett, és már néhány éve elkezdte tesztelni a drónos csomagküldést. A dróntechnológia ugyan már rendelkezésre áll, de a szabályozói oldalon még számos tennivaló vár a hatóságokra, hogy hol és milyen csomagokkal „röpködhetnek” felettünk és a hagyományos légi forgalommal együtt a pilóta nélküli repülők.

Mesterséges intelligencia és chatbotok

A kereskedelmi ügyfélszolgálatoknál is megjelentek már az új megoldások, és a jövőben a virtuális asszisztensek mellett a mobilelemzés és a gépi tanulás (machine learning) is hatással lesz erre a területre. A Chain Store Age riportja szerint már a vizsgált cégek fele kísérletezik a mesterséges intelligenciával (AI). A chatbotok (csevegő robotprogramok) pedig egyre több honlapon segítik a vásárlókat 0-24-ben, és rendületlenül válaszolnak a leggyakoribb kérdésekre, segítenek a termékjavaslatok összeállításában.

A sci-fi filmekbe illő valós vagy feltételezett újításokat hosszasan sorolhatnánk még. Az viszont már ma is kijelenthető, hogy a Dolgok Internete világában a jövő üzletei is egyre okosabbá válnak – okos-bevásárlókosarak, okosszemüvegek, okospolcok, NFC-címkék, valamint szenzorok és RFID-azonosítók milliói követik a vevő minden rezdülését. De a tabletek, okosórák, okostelefonok és mobilapplikációk is még inkább elengedhetetlen eszközei lesznek a vásárlói élménynövelésnek és a „shoppingolásnak”.