Egyre több adat zúdul a cégekre

Egyre több adat zúdul a cégekre

Egyre több adat zúdul a cégekre

kereskedelem

2 perc

A nagy mennyiségű adatok összegyűjtése és az azokból kinyert információ, vagyis a Big Data egyre jövedelmezőbb területté válik szerte a világon.

Már korábban áttekintettük, hogy jelenleg mi látható a Big Data területén az Egyesült Királyságban és általánosságban a világban, most pedig Indiával és Európával folytatjuk a sort, továbbá megvizsgáljuk a közösségi média szerepét is.

Indiai helyzetkép

Rajeev Manchanda, az Inventure India franchise-közvetítő ügyvezető igazgatója szerint esetükben a hatalmas földrajzi területből és lakosságból adódóan a Big Data komoly lehetőséget és kihívást is jelent a piaci működés megértéséhez. Márpedig a kereskedelmi szektor fejlődése nagymértékben függ az összegyűjtött adatoktól, elég csak a bevásárlóközpontok különböző méréseire gondolni. A valós idejű analitika révén ugyanis számszerűvé tehető például a vásárlók mozgásának, üzletlátogatásának követése. 

Ezek alapján a kereskedők akár különféle alkalmazásokon keresztül is elérhetővé tehetik az adott felhasználó által leginkább preferált termékeiket. Az e-kereskedelem is erre épül, a 2007-ben alapított Flipkart például napi 25 millió sornyi készletadat elemzésével ad segítséget az adatvezérelt döntéshozatalban. Hasonlóképpen járnak el más vezető vállalatok is, mint például a Snapdeal és a HomeShop18, melyek megrendeléseik 30-40%-át Nagy Adat módszereken keresztül generálják.

A közösségi média is segít

Laura Donovan, a The Word Pro marketingcég vezetője megjegyzi, a fogyasztók döntő többsége gyors kutatást végez az adott márkáról a közösségi médiában, mielőtt döntést hozna. A Facebook-felhasználók száma napi szinten félmillióval nő, a legtöbb amerikai internetező pedig átlagosan öt és fél közösségi oldalon regisztrált.

Majdnem a bolygó fele internetezik

Az Innovation Enterprise üzleti médiavállalat szerint a közösségi média segítségével visszajelzés nyerhető az új termékekről, követhető a marketingkampányok sikeressége, és olyan információkhoz lehet hozzájutni, melyek révén növelhető a felhasználói élmény.

A fejlődő országokban gyakran a közösségi médián keresztül szólítják meg a vásárlókat, mivel ez nagyon olcsó, Indonéziában például a teljes éves hirdetési költségvetés 30-40%-a Facebookon kerül felhasználásra.

És Európa?

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi szabályozása jóval szigorúbb, az Európai Bizottság (EB) szerint a személyes adatok összegyűjtését és kezelését végző embereknek és szervezeteknek tiszteletben kell tartaniuk az adatkezelésre vonatkozó uniós jogot. Ugyanakkor az EB is úgy véli, hogy a Big Data technológia és a kapcsolódó szolgáltatások várhatóan világszerte növekedni fognak, akár az összetett éves növekedési ráta 40%-át is kitehetik.

Az adatokat emberek is létrehozhatják és gépek is generálhatják, a rengeteg példa közül megemlíthetőek az éghajlati információkat gyűjtő szenzorok vagy az online banki rendszerből a vásárlási tranzakciókra vonatkozó feljegyzések és kinyerhető adatok. A valódi kihívást tehát részben az jelenti, hogy miként lehet költséghatékonyan elemezni a hatalmas és rendkívül gyorsan növekvő adatmennyiséget, hiszen valódi példák illusztrálják, hogy a megfelelő valós idejű elemzésekkel bővülhet a cégek vevőköre és növekedhet az eladások száma is.

Forrás: Franchising.com