A kényszerhelyzet felgyorsította a vállalati digitalizációt

Kapcsolódó cikkek

A kényszerhelyzet felgyorsította a vállalati digitalizációt

A kényszerhelyzet felgyorsította a vállalati digitalizációt

biztonság

4 perc

A Cisco nemrégiben két nemzetközi kutatást is végzett, amelyek az informatikai szakemberek és vezetők (CIO-k, CTO-k) által tapasztalt kihívásokat, valamint a nagymértékű digitális átalakuláshoz kapcsolódó technológiai stratégiákat, terveket térképezte fel.

„Bár vállalatunk átfogó tudással és eszköztárral rendelkezik a távoli munkavégzés területén, azonban arra eddig még nálunk sem volt példa, hogy az átlagosan 20.000 távolról dolgozó munkatárs helyett a teljes globális szervezet, azaz 140.000 munkatárs távoli munkavégzésére kelljen átállni mindössze 10 nap alatt. Ez az átállás mindenütt kihívásokkal teli időszak volt az informatikai vezetők számára. Felméréseink szerint 78%-uk gondolja úgy, hogy a járvány kirobbanása komoly hatással volt vállalata működésére” – mondta a Cisco Magyarország ügyvezető igazgatója.

„Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy a magyarországi foglalkoztatottak jelentős része nem irodai munkát végez, így esetükben a home office nem lehetett valós alternatíva. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a digitalizáció felgyorsulása a gazdaság valamennyi szektorára hatással lesz, messze túlmutatva a távmunkán” – tette hozzá Dalos Ottó.

Egyik napról a másikra fel kellett gyorsítani a digitális átalakulást

A Cisco részeként működő AppDynamics tanulmánya világszerte 1000 IT-szakember megkérdezésével készült. A válaszadók arról számoltak be, hogy rendkívüli nyomás nehezedett rájuk az otthoni munkavégzésre való átállás során. Emellett a szakembereknek új feladatokat, munkaköröket is el kellett látniuk a vészhelyzet miatt.

  • 81% szerint pályafutásuk során a járványhelyzet okozta az eddigi legnagyobb technológiai kihívást,
  • 61% pedig úgy érzi, sokkal nagyobb nyomás alatt dolgozik, mint korábban.  
  • Majdnem kétharmaduknak (64%) olyan feladatokat is el kell látnia, amelyekkel korábban nem kellett foglalkoznia.

A megkérdezettek 66%-a ismerte el, hogy a járvány a gyengeségekre világított rá vállalatuk digitális stratégiájában, amelyek megoldása érdekében a korábban több évre tervezett digitalizációs folyamatokat jelentősen fel kellett gyorsítani.

A szervezetek 74 százalékánál a digitális átalakulást célzó projektek hetek alatt jóváhagyásra kerültek (a korábbi akár egy év helyett), 71% szerint pedig a végrehajtás ideje is jelentősen csökkent (évekről, hónapokról akár hetekre).

A felhasználói élmény még inkább fókuszba került

Mindemellett az elmúlt időszakban a digitális felhasználói élmény javítása vált az egyik legfontosabb feladattá, mind az ügyfelek mind pedig a munkatársak oldaláról. Az ehhez kapcsolódó legnagyobb kihívások:

  • A kiugró forgalom kezelése a weboldalak esetében (81%);
  • az átláthatóság és az adatok hiánya a technológiai megoldások teljesítményről és azok felhasználói hatásairól (80%);
  • valamint a problémák megoldásához szükséges idő menedzselése a távoli informatikai csoportok esetében (70%).
  • 87% szerint a nagy nyomás ellenére ez az időszak jó lehetőségeket is hozott számukra.
  • A szakemberek 80%-a jelezte, hogy megítélésük pozitívan változott a járvány időszakában.

A vírushelyzet jelen szakaszában a gyors, spontán lépéseket egyre inkább felváltják a hosszú távú, stratégiai döntések, amihez szükségesek az ezeket megalapozó adatok és információk.

A válaszadó informatikai és technológiai szakembereknek leginkább a célok egyértelmű meghatározása (90%), a valós idejű adatok biztosítása (89%), az önállóság és elszámoltathatóság (88%), illetve a kísérleti és kockázatvállalási szabadság (87%) területén lenne szükségük az üzleti vezetés támogatására.

A legnagyobb stresszfaktorok a vírushelyzetben

Egy kapcsolódó kutatás során a Cisco 300 informatikai vezetőt kérdezett meg világszerte arról, milyen hatással volt a pandémia munkafolyamataikra, a mindennapi stressz-szintjükre és az IT-stratégiák alakulására.

Az IT-biztonsággal kapcsolatos stresszhatások 14%-kal emelkedtek a járvány kitörése óta, a távoli munkavégzésre való gyors átállás miatt. A válaszadók szerint a legnagyobb stresszforrások a VPN kapcsolatokhoz szükséges sávszélesség, a csökkenő produktivitás és a technológiai leállások voltak. Ezzel szemben a koronavírus előtt a fő stresszfaktorok a biztonsághoz, a költségekhez, valamint a tehetségek felkutatásához és megtartásához kapcsolódtak.

A kutatás a modern hálózatok kritikus szerepére is rávilágított. Az informatikai vezetők 72%-a szerint a modern, automatizált hálózati technológiák segítenek az IT-csoportokra nehezedő nyomás csökkentésében. A vezetők háromnegyede (75%) szerint a biztonsági incidensekre történő gyors reagálás szintén csökkentheti az IT-csoportok stressz-szintjét.

Az együttműködési eszközök nélkülözhetetlenek a válságban. A válaszadók kiemelték a rendszeres videokonferenciák (86%), az innovációt támogató egységes kommunikációs eszközök (79%), valamint az online megbeszélések (78%) fontosságát.

Nem kérdéses, hogy a jövőben további jelentős változások várhatók majd a digitalizáció területén, és a gyorsuló átalakulás válik majd az új normává. A mostani helyzetben megtapasztalt kihívások és tanulságok azonban segíteni fogják a vezetőket és a szakembereket az új lehetőségek kihasználásában.