Miért érdemes nyitni a mesterséges intelligencia felé?

Kapcsolódó cikkek

Miért érdemes nyitni a mesterséges intelligencia felé?

Miért érdemes nyitni a mesterséges intelligencia felé?

big data

3 perc

Az MI számos területen könnyítheti meg a jövőben a vállalkozások életét.

A mesterséges intelligencia (MI) voltaképpen az „okos” működésre képes szoftverek, rendszerek tervezésének tudománya és gyakorlata. Egyik kulcsterülete a gépi tanulás (machine learning, ML). Ennek köszönhetően az adott eszköz képes a megszerzett tapasztalatokból tanulni, azaz a többi között adatok elemzése alapján tudja elvégezni feladatait.

Az MI ma már számos területen jelen van. Legyen szó különféle robotokról (botokról), a DIMA néven emlegetett humanoid robotokról vagy éppen az olyan intelligens asszisztensekről, mint a Siri, az Alexa és a Cortana.

Informatikai vonatkozásban az MI olyan szoftvereket, hardvert vagy hardverkomponenseket foglal magában, amelyek részben emberi intelligenciát igénylő feladatokat hajtanak végre.

Márpedig ha egy vállalkozás egy bizonyos időn belül nem tud olyan gyors döntéseket hozni, mint szeretné, és nem is rendelkezik a döntések meghozatalához szükséges összes releváns adattal, akkor mindenképpen érdemes elkezdi keresni a folyamatok automatizálásának módját.

Úton az algoritmusok felé

Az alábbiakat mindenképpen érdemes figyelembe venni a mesterséges intelligencia bevezetésénél és használatakor.

1. Az MI itt van és itt is marad

A gépi intelligencia valójában már több évtizede létezik, csak eddig nem alkalmazták túlságosan széles körben. Az elmúlt pár évben azonban a Google-höz és a Microsoft-hoz hasonló vállalatok erőteljes nyomást gyakoroltak arra nézve, hogy minél több vállalkozás számára elérhetővé és megfizethetővé tegyék ezt a technológiát.

Hasonló ez, mint a mobiltelefonok fejlődése, amelyek eleinte hívások indítására és fogadására voltak csak alkalmasak, ma már azonban az okostelefonokon a többi között nélkülözhetetlennek számító applikációk is futtathatók.

A modern üzleti eszközök is képesek (lesznek) hatékony eszközként szolgálni a készletkezeléstől az ügyfélszolgálatig számos felhasználási területen.

2. Az MI felgyorsítja a különféle folyamatokat

Az egyre többet tudó algoritmusok a folyamatszervezésben is sokat segíthetnek. Ma már az adat jelenti szinte mindennek a kiindulópontját. Az adatgyűjtés azonban munka- és időigényes feladat. Ráadásul minél több információ áll rendelkezésre, annál nehezebb elemezni azokat.

A gépek azonban adott esetben – például hatalmas adatmennyiség esetén – sokkal gyorsabban és hatékonyabban tudnak gondolkodni és döntéseket hozni, mint az emberek. Jó példa erre az ügyfélszolgálat. Itt egy-egy munkatársnak akár több száz emberrel is együtt kell dolgoznia, ami esetenként akár a hatékonyság rovására is mehet. Az MI viszont segíthet az emberi teljesítmény figyelésében és elemzésében. Erről valós idejű visszajelzést is ad, ezzel segítve az ügyfélkiszolgálás hatékonyságának javítását.

3. Az MI javíthatja a minőséget

A mai felgyorsult világban az ügyfelek igényesebbek, mint valaha. Márpedig a kiélezett piaci versenyhelyzetben a cégeknek valahogyan ki kell tűnniük a tömegből továbbra is. Így jobb minőséget és magasabb szintű szolgáltatást kell nyújtaniuk, ha azt akarják, hogy marketingkampányaik valóban eredményesek legyenek.

Sok társaság azonban nem rendelkezik megfelelő szakértelemmel az ilyen típusú munkák elvégzéséhez. Azt pedig nem engedhetik meg maguknak, hogy több értékesítőt vagy marketingszakértőt alkalmazzanak. A mesterséges intelligenciával viszont az üzleti problémák adattá konvertálhatók, így ilyen formában is hatékonyan kihasználható az MI-alapú gondolkodási és problémamegoldó képesség.

4. Az MI növelheti a termelékenységet

A vállalkozások egyre keresik a lehetőségeket a munkaerő termelékenységének növelésére és a költségek csökkentésére.

A McKinsey kutatási eredményei alapján sok cégnél a dolgozók nagyjából fele túlterhelt vagy épp ellenkezőleg, nem kap elég munkát. Így hiába végzik ugyanazokat a feladatokat, termelékenységük eltérő, ami a bevételek rovására megy.

A gépi intelligencia alapú megoldások azonban segíthetnek bizonyos területeken felszámolni a munkaerőkorlátokat vagy átcsoportosítani a munkavégzést, lehetővé téve a dolgozóknak, hogy kevesebb idő alatt több feladatot végezhessenek el, vagy más területen is kamatoztathassák tudásukat.

Nem beszélve a robotok alkalmazásáról. Jó példa erre az Amazon, melynek raktáraiban becslések szerint 40.000 robot dolgozik.

5. Az MI képes folyamatosan tanulni és továbbfejlődni

Habár a mesterséges intelligencia egy folyamatosan változó területet jelent, az biztos, hogy idővel egyre több dologra (lesz) képes.

A Tractica kutatócég becslése szerint az MI-alkalmazások 2025-re nagyjából 3,9 billió dollár bevételt fognak generálni világszerte. Ez 2,3 billió dollárral magasabb a 2017-ében becsült értéknél. 2016-hoz képest pedig 57%-os növekedést jelent.

A téma aktualitását jól mutatja, hogy például a világ egyik vezető kockázatitőke-társaságának számító CapitalG több mint 400 millió dollárt invesztált a mesterséges intelligenciában utazó cégekbe.