Uber-baleset: vádat emeltek a biztonsági sofőr ellen

Uber-baleset: vádat emeltek a biztonsági sofőr ellen

Uber-baleset: vádat emeltek a biztonsági sofőr ellen

autó

2 perc

A 2018-as tampai baleset során egy önvezető Uber-jármű egy, az úton a kerékpárját áttoló nőt ütött el és okozott neki halálos sérülést. A jármű biztonsági sofőrjét most gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolják a helyi hatóságok.

Ez az első ismert eset, melynek során önvezető technológia okozta egy gyalogos halálát. A sofőr nélküli gépjárművek egyik kétségtelen előnye, hogy nincsenek rájuk hatással az emberi vezetést sok esetben befolyásoló olyan tényezők, mint például a fáradtság, a különféle egészségügyi problémák vagy esetleg az ittas vezetés.

A szakértők szerint a balesetek körülbelül 94%-át az ember okozza, ugyanakkor az amerikai Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) tanulmánya alapján az önvezető autók révén a baleseteknek csak egyharmada lenne megakadályozható.

A két évvel ezelőtti arizonai események felvetették a fejlesztések kulcskérdését: ilyenkor ki a felelős a történtekért. Akkor az Uber ideiglenesen felfüggesztette autonóm autóinak tesztelését, de a közlekedési eszközök egy év múlva visszatértek az utakra, igaz, csökkentett sebességgel és szigorúbb szabályozással.

Még nem kiforrott a rendszer

Az Egyesült Államokban csak néhány állami és szövetségi törvény szabályozza a sofőr nélküli autók részvételével bekövetkezett balesetek felelősségét, így 2019-ben az arizonai ügyészség azt nyilatkozta, nem várható az autómegosztó cég büntetőjogi felelősségre vonása.

Az érintett Uber-sofőr, Rafaela Vasquez, aki az ütközés idején az autonóm Volvo tesztjét felügyelte, nem ismerte el bűnösségét a Maricopa megyei fellebbviteli bíróságon zajlott meghallgatásán. A nyomozók szerint a 46 éves alkalmazott az események alatt egy videót nézett a telefonján, és túl későn kezdett el fékezni, így nem tudott időben megállni. A jármű a beszámolók szerint nagyjából 64 kilométeres óránkénti sebességgel haladva ütötte el a 49 éves áldozatot, aki a sötétben a kerékpárját tolta át az úton.

A közlekedésbiztonsággal foglalkozó szövetségi hatóság, a National Transportation Safety Board vizsgálata az ütközésért leginkább az emberi hibát emelte ki a biztonsági sofőrre és a gyalogosra vonatkozóan, de a cég nem elégséges biztonsági szabályozására is kitért.

Egy Maricopa megyei ügyvéd, Allister Adel közleményben emelte ki, hogy a gondatlan vezetés nem ritka a közösségben. Hangsúlyozta, hogy a volán mögött ülve mindenki felelős azért, hogy biztonságosan, a törvényeknek megfelelően irányítsa a járművét. A tárgyalás jövő februárban folytatódik.