Sofőr nélküli tesztek – Miért éppen Kalifornia?

Sofőr nélküli tesztek – Miért éppen Kalifornia?

Sofőr nélküli tesztek – Miért éppen Kalifornia?

autó

3 perc

Az önvezető autók fejlesztésében élen járó cégek szinte mindegyike a nyugati part déli csücskében teszteli járműveit. Vajon mi lehet az oka, hogy épp ezt az államot választja a legtöbb gyártó?

Az önvezető járművek a mai technológia fejlődés egyik legizgalmasabb ágát képviselik. Ahhoz azonban, hogy ténylegesen valóra váljon az autonóm közlekedés, sok akadályt kell még a fejlesztőknek legyőzniük: ezek közé tartozik egyebek közt a legokosabb elmék felkutatása és a sokszor igencsak korlátozó helyi törvényi szabályozások is.

Sofőr nélkül az utakon: hogyan kategorizáljuk az önvezető autókat?

Kalifornia épp e két szempontból jeleskedik, hiszen a Szilícium-völgy már évek óta a technológiai szakértők legjobb koponyáinak gyülekezőhelye, az állam törvénykezése pedig az utóbbi időkben nagyon sok olyan szabályozást fogadott el, melyek megkönnyíti a robotautók tesztelését.

A fejlődés központja

A Szilícium-völgy felemelkedése több, egymástól nagyon eltérő körülmény együttállásának köszönhető. Már a 19. századtól kezdve jellemző volt a területre a kommunikációs technológia fejlettsége, nem utolsósorban a környék harcászati fontosságából eredően. Az Egyesült Államok flottái ugyanis San Franciscóból és a környező kikötőkből érhették el legjobban a Csendes-óceánt, így a hadikommunikációnak is ezen a területen kellett a legerősebbnek lennie.

Ezek után a 20. században is bőven áramlott az állami pénz a hadifejlesztésekre. Mindezek mellett a környező egyetemeken tanuló mérnökök és más szakértők is megadták a lendületet ahhoz, hogy a második világháború után ez a térség az USA technológiai fejlesztési központja legyen a magánszektorban is.

Érthető tehát, hogy az eredendően nem itt működő autógyártók is gyakran a Szilícium-völgyben fejlesztik az önvezető modelljüket (mint például a japán Toyota a Corolla LE-t). De természetesen az itteni autógyárak is van, hogy jeleskednek másokkal szemben (mint a Tesla Motors), sőt épp ezért nem meglepő az sem, hogy eredetileg technológiai cégek is autófejlesztésbe kezdtek (erre jó példa a Google).

Engedékeny jogalkotók

Míg a legtöbb állam egyelőre nem engedélyezi, hogy önmagukat vezessék az autók (néhány helyi szakszervezet pedig kifejezetten tiltaná az ilyen járműveket), Kalifornia szabad utat ad az ilyen jellegű tesztvezetéseknek.

Múlt szeptemberben például egy olyan törvényt is elfogadtak, amely már nemcsak az önvezető rendszerekkel felszerelt, átalakított kocsikat engedélyezi, hanem akár már az olyan saját fejlesztésű modelleket is, melyek már nem rendelkeznek a vezetéshez szükséges alapvető alkatrészekkel, mint például kormánykerékkel vagy pedálokkal.

Ezen kívül ugyanez a jogszabály engedélyezi azt is, hogy már valóban sofőr nélkül, teljesen üresen, csak távolról megfigyelve vegyenek részt az autók a normál forgalomban. Kikötés azonban, hogy nemcsak a tényleges balesetekről kell beszámolniuk a fejlesztőknek, hanem minden problémáról, amikor a rendszer másképp viselkedett, mint ahogyan arra számítottak.

Ezen tényezők együttállásából következik, hogy Kalifornia valószínűleg még sokáig az önvezetés központja lesz, viszont a törvénykezésnek köszönhetően talán más államok is felvehetik a versenyt, ha nagyobb szabadságot adnak a gyártóknak.

Forrás: IoT Tech News