Utazásmegosztás és robotizált logisztika – Másképp gurulnak az autók

Utazásmegosztás és robotizált logisztika – Másképp gurulnak az autók

Utazásmegosztás és robotizált logisztika – Másképp gurulnak az autók

logisztika

3 perc

Hiába ígér sokat a sofőr nélküli technológia, egyelőre valószínűleg olyan nagy befektetéseket igényel, hogy a fejlesztés csak lassabban tudja megvetni a lábát: intelligens utazásmegosztók vagy szállítóflották formájában.

Már ma is elképesztő méreteket ölt egyes nagyvárosokban az Uber, a Didi, a Lyft és hasonló szolgáltatások forgalma. Egyes várakozások szerint ezen szolgáltatásoknak köszönhetően gördülékenyebb lehet majd az átállás az igény szerint használt, önvezető járművekre. Nemcsak technológiailag, hanem pszichológiai szempontból is. Bár bizonyos fejlesztéseknél rohamos a technológiai előrelépés, de a sofőr nélküli innovációknál még bőven van még mit megoldani: ilyen a gépi tanulás (vagyis amikor a számítógépek anélkül  „tanulnak meg” valamit, hogy kifejezetten arra a feladatra programozták volna őket), és a szabályozás is, de kiemelt téma a felelősség, a tulajdonjog vagy a biztosítás területe is. 

Az nem kérdés, hogy a végeredmény nagyon vonzó lesz: nagyobb mobilitás valósulhat, ami az egyre inkább terjedő elektromos járművek révén tisztább energiamegoldásokat jelent, csendesebb városokban élhetnek az emberek, és rengeteg parkolásra használt terület szabadulhat fel.

Robotizált logisztika

Az idei CES nemzetközi expó egyik legnagyobb meglepetést okozó standja a Mercedes Benzé volt, ahol egy belső polcrendszerrel, robotokkal és fedélzeti drónokkal felszerelt furgont állítottak ki. A jármű tulajdonképpen „mozgóraktárnak” készült, amellyel kisebb csomagokat lehet szállítani, vagy például gyógyszert és élelmet tudnak eljuttatni a katasztrófaterületekre. 

Az iparági várakozások szerint valószínű, hogy a robotjárművekkel először hatalmas teherautókból vagy furgonokból álló flottákként találkozunk majd.  

Elektronikai- vagy autóshow?

Néhány futurisztikus önvezető járművel is találkozhattak azért a CES 2017 látogatói. A fejlesztések között akadt olyan, ami még csak koncepcióként létezik, némelyik már tesztpadon is látható volt, és a legambiciózusabbak a Las Vegas-i utcákon is gurultak. A kiállítás leglátogatottabb része az autós szekció volt, talán ezért lehetett olyan érzése az érdeklődőknek, mintha minden az autók körül forgott volna.  

De a technológiai csúcsrendezvény összességében azért még mindig főleg a mindennapi elektronikáról szól, az IoT-ről, vagyis a Dolgok Internetéről, a kiterjesztett és a virtuális valóságról, az okostelefonokról és high-end audio-video rendszerekről, de a drónokból és fitneszkiegészítőkből is akadtak újabb versenyzők szép számmal. Mivel még mindig az év elejénél tartunk, így még sokáig kérdéses marad, hogy vajon mik lesznek a jövő évi kiállítás meghatározó trendjei.

Forrás: Computerworld