Önvezető autók: így változhat meg a forgalom 2030-ra
Önvezető autók: így változhat meg a forgalom 2030-ra
2017. május 16.
A Rethinking Transportation jelentés szerint 13 éven belül az Egyesült Államok teljes forgalmának 95%-át adják majd az önvezető autók. Az előrejelzések szerint jelentősen csökkenni fog a balesetek száma, valamint a tulajdonosi rendszer is átalakul.
Tizenhárom év hosszú idő a technológia szempontjából. Pontosan ennyi ideje hagyta el a légkört az első magánfinanszírozású űrrakéta, tizenhárom éve az iPod csak zenét játszott le, az első iPhone pedig még meg sem jelent, és a Dolgok Internetének fogalma is csak kevesek által volt ismert. Ennek fényében van esélye annak, hogy a Rethinking Transportation jóslatai is valóra válnak.
LIDAR és V2V: így fest az autóipar jövője
„Ha tíz éven belül jogilag is elfogadják az önvezető járművek használatát, akkor 2030-ra az Egyesült Államok autósforgalmának 95%-a nem egyének, hanem flották által birtokolt önvezető autókban zajlik majd, egy új üzleti modell keretében, amelyet mi Transport-as-a-service (TaaS – szolgáltatott közlekedés) nevezünk” – áll a RethinX tanulmányában.
Az elemzők várakozásai szerint az utazók nagy része nem a saját tulajdonú járművét használja majd, ahogy azt most teszi, hanem olyan önvezető gépkocsikat, amelyeket applikációk segítségével lehet majd megrendelni. Mindez pedig azt jelenti, hogy a vásárlók ezentúl nem magáért a járművért, hanem szolgáltatásért fizetnének.
Az autómegosztás felfutása a járművek számának csökkenését is magával hozhatja, és akár azt is elképzelhetőnek tartják a RethinX szakértői, hogy az Egyesült Államokban a mostani 247 millióról 44 millióra csökkenjen a közlekedő járművek száma. A kisebb autóforgalom számos további előnnyel járhat, így például csökkenhet a környezeti terhelés és a szükséges parkolóhelyek száma is.
Szintén általános várakozás, hogy az önvezetők autók biztonságosabbak lesznek az emberek által vezetett gépkocsiknál. Bár most még a többség kétkedően áll a témához, de megfelelő teszteléssel és a technológia finomításával eljöhet a paradigmaváltás az autonóm járművek megítélésében is.
A biztonság elsődleges szempont a közlekedésben, hiszen csak az Egyesült Államokban több mint 30 ezer ember veszíti életét autóbalesetben évente. Ez a szám rendkívül magas, így várható, hogy amint az önvezető kocsik elérik azt a pontot, hogy a legszokatlanabb körülmények között is megbízhatóbban közlekednek, akkor egyre többen döntenek az új közlekedési alternatíva mellett.
Forrás: ReadWrite