Így vizsgáztak a hóban az önvezető autók

Kapcsolódó cikkek

Így vizsgáztak a hóban az önvezető autók

Így vizsgáztak a hóban az önvezető autók

autó

3 perc

A tél beköszöntével az orosz Yandex valós környezetben is tesztelte, mennyire képesek robottaxijaik felismerni a közlekedési jelzéseket, amikor mindent fehér hótakaró borít.

A sofőrök többségét az év nagy részében hasonló látvány fogadja: a föld sötét színű, az ég világos. Az útra festett jelzések meghatározzák, hogy merre mehet, a gumiabroncsok pedig megfelelően tapadnak az aszfaltra. Ezek a tényezők természetesen az önvezető autók dolgát is megkönnyítik, viszont minden borul, ha leesik a hó, és minden egységesen fehér lesz, az útfestésből semmi sem látszik, a kerekek pedig ide-oda csúszkálnak.

Robotok a hóban

A Yandex fejlesztői eleinte csak „garázsban” fejlesztették, hogy miként is reagálhatna az önvezető rendszer a hó okozta akadályokra. Majd a téli időszakban az utakra is kimerészkedtek, és autóik már 300 kilométert megtettek a havas környezetben. Mérnökeik szerint eddig különösebb fennakadás nélkül megbirkóztak az ismeretlen szituációkkal.

A sofőr nélküli rendszerek tervezése során nagyon fontos odafigyelni, hogy ne csak a tökéletes út- és látási viszonyokra legyenek beprogramozva, hiszen épp az átlagostól eltérő körülmények szokták növelni a balesetek veszélyét. A legtöbb sofőr egyetértene, hogy a nehezítő körülmények közül a havazás az egyik, ami nagy koncentrációt és vezetési rutint igényel.

A Yandex vezetője szerint a rendszerük abszolút képes kezelni a téli időjárást. Ahogy az alábbi videó is demonstrálja, az autó kamerái átállíthatóak a megváltozott látási viszonyokra, az irányításért felelő gépek pedig figyelembe veszik az út megnövekedett csúszósságát.

Még hosszú az út az orosz robottaxiig

Habár a havas teszteket a közléseik szerint kipipálhatják, a Yandex még mindig nem próbálta ki autóit a hagyományos forgalomban. A vállalat jövő évben tervezi ezt a lépést, ám ehhez még az orosz szabályozás módosítására is szükség van, ugyanis egyelőre nem engedélyezik a vezető nélküli járművek közúti tesztelését. 

A vállalat még idén májusban mutatta be robottaxijának első változatát, azóta pedig felröppent a hír, hogy az Uberrel együtt folytatnák a fejlesztést. A szabályozó hatóság néhány hete megadta az engedélyt a cégek közös munkájára, így az orosz önvezető projekt hamarosan akár nemzetközi színtérre is léphet.

Forrás: TechCrunch