Az autók jövője az adatvezérelt technológiában rejlik

Az autók jövője az adatvezérelt technológiában rejlik

Az autók jövője az adatvezérelt technológiában rejlik

autó

2 perc

A nagy mennyiségű információk megfelelő feldolgozásából a járműipar és az autósok is sokat profitálhatnak.

Mivel az 5G és a felhőalapú informatika példátlan mennyiségű adat feldolgozását teszi lehetővé, ezért szinte minden iparágnak érdemes még időben felkészülni a valós idejű mesterséges intelligencia és a mélyebb elemzés által vezérelt, új lehetőségek kihasználására. Ez alól pedig az autóipar sem jelent kivételt.

V2X: bármi és minden

Az elektronizáció és az automatizáció számos változást hozhat. A jármű és minden más közötti (vehicle-to-everything, V2X) közötti kommunikáció a biztonság, a kényelem és a hatékonyság eszközeként jelenik meg. A V2X a járművek (vehicle-to-vehicle, V2V), az eszközök (vehicle-to-device, V2D), a gyalogosok (vehicle-to-pedestrians, V2P), a hálózatok (vehicle-to-networks, V2N), a töltőpontok (vehicle-to-grids, V2G) és az infrastruktúra (vehichle-to-infrastructure, V2I) közötti kommunikációt jelenti, amely kis hatótávolságú vezeték nélküli jeleken keresztül valósul meg.

A más úthasználókkal és a központosított rendszerekkel való összekapcsolódás lehetővé teszi a balesetek elkerülését, a forgalom intenzitásának optimalizálását, a könnyebb parkolást és az elektromos töltőállomások iránti igények optimalizálását.

Ugyanakkor ehhez kifinomult szenzoros technológiára, extra szoftverekre, kábelezésre is szükség van, amelyek telepítése nem kevés költségekkel jár, és mindez az energiafogyasztást is növelheti. Az egyfunkciós érzékelők integrálása ugyanis korántsem egyszerű feladat.

Az automatikus vezetéstámogató rendszerek (Automated Driver Assistance System, ADAS) viszont megkönnyítik a munkát és a segítségükkel maximálisan kihasználhatók a hálózatra csatlakoztatott gépjárművek adottságai. A V2X szenzorok nemcsak nagy felbontású adatokat szolgáltatnak a jármű utasteréről és annak környezetéről, hanem feleslegessé teszik a további érzékelők telepítését. Ehhez viszont az autógyártóknak ki kell dolgozniuk a megfelelő technológiákat.

4D-s képalkotó radar

A MIMO (Multiple Input Multiple Output), azaz a többsoros bemenetre és kimenetre épülő antenna gazdag, nagy felbontású adatokat szolgáltat az ultraszéles vertikális-horizontális látótérben, és több célpontot is képes követni eltérő látási- és időjárási viszonyok közepette. Így még a tömör tárgyakon történő „átnézés” és a kanyaron túli gépi látás is biztosított.

Minderre azért van szükség, mert a kamerák és a LIDAR-szenzorok önmagukban nem képesek felderíteni a célpontokat sötétben vagy esőben. Emellett drágák és használatuk adatvédelmi aggályokat is felvethet. Ezzel szemben a 4D-s képalkotó radar gyakorlatilag mindenféle útviszonyban használható és megfizethető megoldást jelent. Az adatokat úgynevezett pontfelhős képalkotási módszerrel dolgozza fel, így biztosítva a magánélet védelmét. Teljes mértékben konvergens az 5G-vel és az IEEE 802.11p wifi-protokollal is, így az akár életmentő adatok könnyedén továbbíthatók és a megfelelő információkká alakíthatók.

Forrás: