Vezetéstámogatás okosan: így is kevesebb lehet a baleset

Vezetéstámogatás okosan: így is kevesebb lehet a baleset

Vezetéstámogatás okosan: így is kevesebb lehet a baleset

autó

3 perc

Miközben a forgalom háromszorosára nőtt, az európai utak sokkal biztonságosabbá váltak az elmúlt 30 évben. Az uniós közúti halálesetek száma 2001 és 2019 között több mint a felével csökkent, ami nagymértékben köszönhető a fejlett vezetéstámogató rendszer (Advanced Driver-Assistance System, ADAS) elterjedésének.

A balesetek több mint 90 százalékát ugyanis a vezetők figyelmetlensége okozza, akik időnként rosszul mérik fel a körülményeket, nem megfelelően reagálnak a veszélyhelyzetekre, vagy nem tartják be a közlekedési szabályokat. A LeasePlan összegyűjtötte az egyre kifinomultabb ADAS rendszerek legfontosabb funkcióit, amelyek a közlekedésbiztonság javításával akár életeket is menthetnek.

Intelligens őrangyalok

Az ADAS nem csupán egyetlen technológiát jelent, hanem a járműbe épített teljes elektronikus rendszerre vonatkozik, amely segíti a sofőrt a vezetésben. A mesterséges intelligenciát (AI), csúcstechnológiás érzékelőket és HMI (human-machine) kezelőfelületet használó vezetéstámogató rendszer legfontosabb előnye, hogy hamarabb ismeri fel az esetleges veszélyeket, mint az emberi agy, és a megfelelő biztonsági beavatkozással gyorsabban is reagál rájuk.

A megoldás nyomon követi, elemzi és felismeri a potenciálisan kockázatos vezetési magatartásokat (például álmosság, figyelemhiány, sávelhagyás), és valós idejű riasztással figyelmezteti a sofőrt ezekre, illetve segíti őt a balesetek megelőzésében vagy enyhítésében.

A vezetéstámogató rendszer emellett automatizálja a nehéz vagy ismétlődő műveleteket, valamint csökkenti a koncentrációt befolyásoló tényezőket, amelyek gyakran vezetnek karambolhoz. Így nemcsak a járművezetők, az utasok és a gyalogosok biztonságát növeli, de csökkenti a biztosítási kárigények, illetve a szervizelések számát is, és összességében növeli a jármű értékét.

Az ADAS négy legfontosabb biztonsági eleme

Számos kutatóintézet és egyetem vizsgálja az ADAS balesetek súlyosságára és gyakoriságára gyakorolt hatását. A rendőrségi jelentések és a biztosítási igények alapján végzett kutatások mindegyike hasonló eredményt mutat. A legfrissebb és legátfogóbb tanulmány az alábbi fő vezetéstámogató funkciókat határozza meg:

  • ráfutásos ütközések megelőzése: figyelmeztetés ráfutásos ütközésre, automatikus vészfékezés és fékrásegítő asszisztens;
  • sávkövető asszisztens: figyelmeztetés sávelhagyásra, sávkövető asszisztens és sávközéptartó asszisztens;
  • holttérészlelés: holttér-figyelmeztetés és -beavatkozás, sávváltási és besorolási segéd;
  • tolatási balesetek megelőzése: automatikus fékezés tolatáskor, figyelmeztető jelzés és kitolatást segítő asszisztens.

Egyre több technológiai újítás segít az autósoknak

Érzékelők: a leggyakrabban használt ADAS-érzékelők a kamerák, valamint az ultrahangos, a radar- és a lézeralapú távérzékelők (LiDAR). Ezek többnyire az autó első és hátsó lökhárítójában, valamint az oldalsó tükrökben találhatók.

Szoftver és adatok: az autóban lévő intelligens szoftver az érzékelők által továbbított adatokat tárolja és dolgozza fel, valamint aktiválja a hardvert. Az algoritmusalapú gépi tanulás és a mesterséges intelligencia egyre nagyobb térnyerése lehetővé teszi a járművek számára, hogy saját maguk „döntsék el”, mit tesznek az adott szituációban. Ezért is játszik az ADAS kiemelt szerepet az önvezető autók fejlesztésében.

Processzorok: a processzorokat, amelyeken a szoftver fut, elektronikus vezérlőegységeknek (ECU) vagy mikrovezérlő egységeknek (MCU) hívjuk. Mivel ezek csak szűk körben látnak el feladatokat, az ADAS-alkalmazások bővülése várhatóan növeli majd a járműben lévő processzorok számát. Ezért a gyártók jelenleg arra törekszenek, hogy kifejlesszenek egy központi ECU-n vagy MCU-n futó, fejlettebb szoftvert.

Kapcsolók: az adott típusú ADAS-tól függően a kapcsoló végrehajtja a rendszer által hozott döntéseket, például információt jelenít meg az autó kijelzőjén. Vagy a motort és a kormányzást vezérli adaptív sebességtartó automatika, illetve sávkövető asszisztens használata esetén.

Személyre szabott funkciók: mivel a vezetéstámogató rendszerek között is vannak különbségek a technológia gyártójától és fejlettségétől függően, új jármű vásárlásakor vagy flottakezelőtől való megrendeléskor érdemes ellenőrizni az alap biztonsági csomag minősítését, és szükség esetén további felszereltséggel kiegészíteni a biztonság növelése érdekében.

Az ADAS rendszerek további elterjedését és ezáltal a közlekedésbiztonság fejlődését az új európai uniós jogszabályok is támogatják, 2022-től kötelezővé téve ezek használatát. A törekvéshez a LeasePlan flottakezelő cég is csatlakozik, melynek értelmében 2030-ra nullára kívánja csökkenteni a lízingautókban történő súlyos testi sérülések számát, hogy ezáltal flottáját a legbiztonságosabbá tegye az iparágban.