Hogyan csökkenthető a változások miatt fellépő kimerültség?
Hogyan csökkenthetjük a változások miatt fellépő kimerültséget?
2023. július 11.
Nem mondunk újdonságot azzal, hogy életünk minden területén előfordulhatnak változások, amelyek közül bizonyosakat könnyebben, míg más változásokat nehezebben kezelünk. Nincs ez másképp a munkahelyi környezetben sem. Az viszont tény, hogy mindezek kezelése komolyan kimeríthet minket.
Mi áll a változásokból adódó kimerültség hátterében?
Elsőre talán furcsán hangozhat, de leggyakrabban a hiányos, nem megfelelő kommunikáció miatt lép fel ez a fajta kimerültség. Amikor folyamatosan kihívásokkal kell szembenéznünk, természetes, hogy egy idő után belefásulunk, kimerülünk, erre ráerősít a rosszul menedzselt szervezeti változás a munkahelyen.
Mindez meglátszik a dolgozók hangulatán is. Pedig van rá mód, hogy csökkentsünk az efféle terheken, mégpedig a CHEQ belső kommunikációs rendszer, amellyel megoldhatjuk a korábban problémás információcserét vállalaton belül.
Térjünk kicsit vissza a kimerültségre! Sajnos ennek nem megfelelő kezelése általában ahhoz vezet, hogy egyre több munkavállaló mond fel, ezáltal a munkahelyi fluktuáció is jelentősen emelkedik.
Ráadásul a fáradtság miatt csökken a teljesítmény, megváltozik a munkamorál is negatív irányba. Az előjelei sem mindig egyértelműek, ugyanis könnyen lehet, hogy a szokásosnál nehezebb körülményekre fogjuk, pedig meglehet, hogy az illető a rengeteg változással nem tud megbirkózni.
A leggyakoribb jelek a fásultság, a stressz, a szorongás, az érdektelenség a fejlődési lehetőségek iránt, késések, szabadságkérések megnövekedése, hogy csak egy párat említsünk.
Hogyan kezelhető a munkahelyi kimerültség?
Az új helyzetekhez való alkalmazkodás is egy tanulási folyamat, természetes, hogy ez időbe telik, azonban vezetőként tehetünk érte, hogy átsegítsük a nehezebb helyzeteken a munkavállalókat.
Egyrészt azzal, ha megfelelően kommunikáljuk a változásokat, az alapos tájékoztatás tehát létfontosságú. Lehetőleg még azelőtt, hogy mindez bekövetkezne. Lényeges, hogy a kommunikáció következetes, pontos, érthető legyen.
Ügyeljünk arra, hogy ne teremtsünk még nagyobb zavart, fejetlenséget, hanem hitelesen és pozitív hangvételben fejtsük ki.
A tájékoztatás mellett a magyarázat sem maradhat el - enélkül hogyan érthetné meg az összes dolgozó, hogy miért is következik be adott változás, átszervezés? A CHEQ vállalati szoftver használatának bejelentését is kezdhetjük azzal, hogy felsoroljuk az előnyöket, persze a munkavállalók szempontjából.
Az érzések tiszteletben tartása
Ne bagatellizáljuk el a feltörő érzéseket! A tájékoztatásba belefoglalhatjuk azt is, hogy megértjük, hogyan éreznek, ezáltal könnyebben azonosulnak a későbbi célokkal, nagyobb hajlandósággal fognak alkalmazkodni az újhoz.
Plusz tipp pedig, hogy legyenek prioritások, érdemes konkrétan megnevezni, hogy mely feladatok, teendők élveznek elsőbbséget. Biztosítsunk anonim kérdezési lehetőséget, hogy a felmerülő problémák mielőbb megválaszolásra kerülhessenek.